AUTOPASS rammer næringslivet i distriktene

Av
DEL

MeningerSmøla Næringsforening vil advare mot de svært negative konsekvensene som innføringen av såkalt AUTOPASS på ferger vil ha for næringslivet i distriktene. Spesielt vil næringslivet i øysamfunn som Smøla, som er helt avhengig av både en og to ferger, bli rammet.

Det legges opp til både prisøkninger og reduserte rabatter som slår hardt, ikke minst for transportselskaper og andre som bruker ferge ofte. Forslagene som ligger på bordet, vil i sum gi en økt kostnad på 100 kroner, en økning på 23 prosent, 100 kroner per reise over Edøyfjorden eller Talgsjøen for kjøretøy på 19 meter.

Passasjerer skal kunne reise gratis hvis AUTOPASS blir innført. Det er i utgangspunktet positivt, men ikke dersom det er yrkestrafikken som skal ta kostnaden for dette. Næringsdrivende i distriktene vil få økte utgifter og vanskeligere betingelser for videre drift.

Det samme gjelder alle de bedriftene som er avhengige av å få varene transportert ut til øykommuner og andre samfunn hvor ferge er løsningen. Transportørene må selvsagt ta inn mye av de økte fergeutgifter fra kundene sine. Det blir enda dyrere å få fraktet varer til Smøla og andre øysamfunn, og det rammer et blomstrende næringsliv som skaper verdier og arbeidsplasser i lokalsamfunn der det virkelig trengs.

Det vil også virke fordyrende at man ved innføring av AUTOPASS må kjøpe en egen brikke for hvert kjøretøy, mens man i dag kan bruke ett fergekort på flere kjøretøy.

For næringslivet er det avgjørende å kunne rekruttere arbeidskraft til bedriftene. I mange utkantkommuner er dette vanskelig nok i dag. Det blir ikke lettere når innføringen av nye systemer gjør det dyrere å pendle med bil og ferge. Reisekostnader til nærmeste by er selvsagt en faktor som potensielle innflyttere til Smøla og andre utkantkommuner regner på.

Vi ber om at de rette ansvarlige myndigheter snarest tar tak i dette. Møre og Romsdal fylkeskommune, som ansvarlig for fergesamband på fylkesveiene, må sette seg inn i hvordan dette vil ramme særlig utkantkommuner i fylket. Politikerne må ikke gjennomføre denne nye ordningen, men heller finne en modell som ikke rammer næringslivet. Og staten må øke finansieringen av fergene. I dag er fergedriften i vårt fylke kraftig underfinansiert. Det skal ikke vi som bor i distriktene og er helt avhengige av ferger, svi for.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags