To hatter som passer

Av
DEL

LeserbrevEnkelte situasjoner tilsier at det å besitte to hatter ikke er like enkelt. Dette er ikke en slik situasjon.

Da en kjenning av meg ringte meg og lurte på om han snakket med «senterpartisten» eller «motorsyklisten» og samtidig frambrakte sin frustrasjon og hva saken gjaldt, måtte jeg bare svare JA.

Saken er trafikkstasjonene i fylket og usikkerheten som regjeringen har skapt rundt denne saken.

Som litt over gjennomsnittlig aktiv motorsyklist, som er opptatt av blant annet rekruttering til denne flotte hobbyen, er jeg meget bekymret over denne utviklingen.

Ved hjelp av en konsulentrapport har nåværende regjeringen kommet fram til at flere trafikkstasjoner og servicekontor skal legges ned, selv om det i flere tilfeller er uklart om det vil føre til innsparinger. Det som er sikkert er at dette vil føre til større utgifter og ulemper for ungdom, arbeidstakere og eldre som må reise langt for nødvendige tjenester på trafikkstasjonen. Lengre og flere reiser vil være lite samfunnsøkonomisk, og føre til unødvendig bilbruk, og økt fravær fra jobb og skole.

En slik sentralisering vil i vår region føre til nedlegging av trafikkstasjonene i Levanger, Oppdal, Orkanger, Røros og Sunndalsøra. I tillegg vil flere stasjoner få reduserte oppgaver.

At sentraliseringen rammer landkommuner er vi vant til men denne gangen blir også tilbudet i byene Molde og Kristiansund redusert.

Dersom dette gjennomføres vil konsekvensene for framtidens motorsyklister være noe av det som påvirkes mest (ved siden av kommende storbilsjåfører)

Eksempelvis vil en 16-åring som skal ta førerprøve på lett motorsykkel i Møre og Romsdal måtte reise til Ålesund. Der vil kandidaten møte en ukjent kjøregård og ta sin praktiske førerprøve i et ukjent miljø. Den største utfordringen er likevel reisetiden. Eksempelvis må en kandidat fra Smøla bruke ca. 15 timer på dette. Dette inkluderer en times gange (medbrakt fullt kjøreutstyr) tur retur bussholdeplassen på Moa og Ålesund trafikkstasjon. Dette forutsetter at han får ta prøven på akkurat det mest passende tidspunkt på dagen. Tilsvarende tidsbruk fra Kristiansund er ca. 10 timer.

Når tilbudet forringes så mye vil det selvfølgelig påvirke hvor mange som ønsker eller vil ta førerkort på motorsykkel (og storbil). Konsekvensen av det igjen er at trafikkskolene mister en del av sitt næringsgrunnlag.

Et «konsulentdemokrati» er ikke et ordentlig demokrati og dessverre ser vi at verken innbyggere eller brukere er prioritert i slike rapporter.

Dagens struktur når det gjelder trafikkstasjoner er fastlagt av Stortinget og en endring av dette må da behandles av Stortinget.

Senterpartiet vil:

– At dagens trafikkstasjoner opprettholdes og at de oppdateres etter de nye forskriftene.

– Utrede en overføring av arbeidsoppgaver og trafikkstasjonene til fylkeskommunen sammen med tilstrekkelige midler for drift.

– At teoretisk og praktisk førerprøve må foretas av offentlige myndigheter, og vurdere prøveprosjekt der teoretisk prøve kan gjennomføres i offentlige lokaliteter i kommuner og fylker som ønsker dette.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags