Raskere, flatere og rimeligere stamveg E39 gjennom fylket

Romsdalsaksen må utredes nøytralt og skikkelig for å få avklart beste kryssing av Romsdalsfjorden. MA og Hafast er ikke raskest, flatest og billigst stamveg E39 – og slett ikke samlende for fylket, skriver Paul Andreas Hofseth og Tormod Hegvik.

Romsdalsaksen må utredes nøytralt og skikkelig for å få avklart beste kryssing av Romsdalsfjorden. MA og Hafast er ikke raskest, flatest og billigst stamveg E39 – og slett ikke samlende for fylket, skriver Paul Andreas Hofseth og Tormod Hegvik. Foto:

Av
DEL

LeserbrevFor en drøy mannsalder siden, satte samferdselspolitikeren Kjell Opseth dype spor. Han valgte en indre linje, som førte til at hovedvegen i Sunnfjord havnet 10 mil fra kysten. Mangt kan sies om dette, men vi konstaterer at å endre totalt til en ytre linje for stamvegen E39 blir altfor omfattende og kostbart. Vi heier på Kystvegen mellom Ålesund og Bergen (ytre linje), men den må tas over tid og økonomisk evne. Bru mellom Hareidlandet og Sula støttes, men ikke som stamveg.

Vi fokuserer på stamvegen, slik vi mener den framtidige E39 bør bli. Vi starter ved Skei i Jølster, og tar deg til grenseområdet mellom Nordmøre og Trøndelag, 4 timer raskere enn dagens veger.

Strekningen Jølster – Grodås

Den første oppgraderingen langs Jølstervatnet er allerede ferdig, og gjenstående arbeider blir fullført i år. Veien videre mot Byrkjelo holder i dag god standard og har ikke prioritet foreløpig. Neste store utfordring er Byrkjelo – Grodås som ligger i byggeperioden 2025 – 2031 der brua over Nordfjorden blir det største løftet. På landsiden er det planlagt tunneler fra Grodås ned til Nordfjorden, og ny tunnel gjennom Utvikfjellet blir også en del av løsningen

Strekningen Grodås – Digernes

Digernesskiftet er et viktig trafikknutepunkt for Sunnmøre. Her er god plass og ligger i behørig avstand fra bebyggelsen. Den klart korteste og mest direkte veien sørover blir da over Storfjordsambandet.

Oppgradering av 7 km «telehivveg» mellom Tomasgård og Raftevoll pågår. Gjenbruk av dagens veg til Hellesylt, med kort tunnel 1 km forbi sentrum og videre til Sve.

«Strandatunnel» kan føres til Drotningshaug (ca. 8km), og ny tunnel derfra til Haugset, ved Andestadvatnet (ca. 10 km). Alternativet gir betydelig kortere veg. Siste del mot Storfjordbrua til Digernes følger Storfjordsambandet sin løsning.

Med justert «Strandatunnel» og ny direkte tunnel til Andestadvatnet, blir framtidig trase til Grodås kun 80 km! Over Hafast vil samme ruta sørover til Grodås bli 118 km, som til sammenlikning gir en omvei på 38 km. Status som stamveg krever nytt Eiksundsamband for Hafast og medføre enorme kostnader. Med Storfjordsambandet unngår man tungtrafikken gjennom Moa med landets største kjøpesenter og flere flaskehalser.

Strekningen Digernes – Hjelset

Statens vegvesen (SVV) har allerede besluttet å føre veien i dagen mellom Digernes og Solnørdalen, og med tunnel til Landedalen opp til Ørskogsfjellet. Samferdselsminister Jon Georg Dale holder døra på gløtt for oppstart av planlagte krabbefelt på Ørskogfjellet i 2020.

Da Møreaksen (MA) lanserte sin undersjøiske løsning i 2011, var ett av argumentene manglende teknologi for flytebruløsning. Tidligere har SVV bygd 2 kortere flytebruer. Nå foreslår SVV flytebruløsning over Bjørnafjorden. Den blir nesten dobbelt så lang som planlagt flytebru mellom Hjelvika og Sekken, i et værhardt farvann. Det må være mulig å bygge en mye kortere og enklere bru på sambandet Romsdalsaksen (RA).

Det har vært rivende utvikling på flytebruteknologien. Stålflytere kan være aktuelt, og bidra til ytterligere prisreduksjon. Flyterne for brua Hjelvika – Sekken, er prosjekt der lokal industri kan konkurrere.

Fra Sekken er det foreslått en 75 m høy hengebru for cruisetrafikken, og 2 mindre flytebruer mellom Veøya og Sekken. Fra Sølsneset planlegges en 4 km tunnel til Hovdenakken – den eneste tunnelløsningen med RA. Fjordkryssingen mot Lønset eller Hjelset kan løses på flere måter. Direkte til Hjelset blir 3 km kortere og en drøy mrd. rimeligere

Strekningen Hjelset – Vinjeøra

Traseen fra Hjelset til grensa mot Trøndelag er 96 km, der Halsa sambandet er største utfordringen. Kristin Sørheim (SP) utfordrer SVV sin løsning med hengebru, og nevner flytebru som alternativ.

Et lite område ved Batnfjordsøra gjenstår, og derfra til Krifastbrua ble ny parsell ferdig i 2013, og har 90 km fartsgrense.

Mot fylkesgrensa er Betna – Stormyra allerede oppstartet, og vil være ferdig innen 2023. Gulstripeaksjonen ga betydelig lokalt press for å få ferdig parsellen.

Reiselengder

Strekningen Grodås – Hjelset med «vårt» Storfjordsamband og Romsdalsaksen: 146 km.

Med Hafast og Møreaksen: 195 km. Hele kjøreturen fra Skei til Vinjeøra tar i dag nesten 8 timer over E39. Ny reisetid med foreslått løsning blir under 4 timer, en halvering!

Samfunnsnytte

Samfunnsnytterapporten utarbeidet av HR-Consult (Oslo) ble nylig presentert på et folkemøte på Vestnes. Romsdalsaksen kom 5,2 mrd. bedre ut enn Møreaksen, grunnet gunstig kobling til «Eksportvegen» E136, vedlikehold og drift, samt noen mindre poster.

Bo- og arbeidsmarked knyttet til stamvegen

Ingen kjenner priser på framtidige bompenger. Siste forslag fra SVV med MA sin løsning er kr 236 en veg fra Breivika til Bolsøynes. For Ålesunderen: dersom avgiften blir kr 40 for «bypakken», vil årlig pendling til Molde koste ca. Kr 120.000.- Effekten blir reduksjon av pendling mellom byene, og motsatt av tiltenkt effekt.

Viktige veger for bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundområdet er Borgundfjordtunnelen, Hafast, Hamsund-sambandet og bru mellom Årset og Olsvika. Molde og Kristiansund kan nok lage ei tilsvarende liste med «bypakkene» inkludert.

Sammendrag

Et justert Storfjordsamband kan bli del av en god trase for stamveg E39. Både veglengde og kostnader tilsier det. Takk til Svein J. Linga for to alternative traseer mellom Sve og Storfjordbrua – vi har presentert den ene.

Sykkylven og Stranda har mange store bedrifter med Orkla og Ekornes i spissen. Behovet for transport er stort når 99 % av sluttproduktene skal fraktes pr. bil ut av kommunene.

En stamveg skal være raskest, flatest og billigst mulig – trekkes mot byer og tettsted, men ledes utenfor. Å legge E39 gjennom Molde by og Moa, det største knutepunktet mellom Trondheim og Bergen er meningsløst.

Bieffekter som skåner bebyggelsen øst for Molde, Brusdalsvatnet og Moa – Vegsund er viktig. Dropper man Tautratunnelen, nytt Eiksundsamband og 4 felts motorveg ved Molde og Vegsund- Breivika, får vi enorme innsparinger som kan nyttes bedre.

Halsafjordsambandet må avklares og gjerne framskyndes. 60.000 nordmøringer må slippe 5 ekstra mil og bompenger for «bypakkene» til Molde og Ålesund når byene passeres.

Romsdalsaksen må utredes nøytralt og skikkelig for å få avklart beste kryssing av Romsdalsfjorden. MA og Hafast er ikke raskest, flatest og billigst stamveg E39–8211; og slett ikke samlende for fylket.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags