Gå til sidens hovedinnhold

Hør her statsråd Solvik-Olsen

Artikkelen er over 3 år gammel

«Når du hører hovtramp» på Møre, er det mest sannsynlig hest og ikke sebra. Med andre ord, når du syns noe virker ulogisk, så er det gjerne det. For eksempel, når vi velger å betale 32 milliarder for en vei i stedet for 16 milliarder. 

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Møreaksen er en eneste lang omvei. Møreaksen går gjennom en dyp og lang undervannstunnel. I Oslo omtales slike løsninger som trafikkfarlig og det snakkes om at de bør stenge noen av dem som allerede er gravd ut. Det eneste som kan forklare hvorfor man går for et så kostbart prosjekt er at noen har en plan om noe mye, mye større.

En Regionflyplass for fylket på Aukra er en slik sak. 

I Møreaksen leder alle veier mot Aukra.
Dermed blir Aukra sentral for den folkerikeste delen av fylket.
En region flyplass for hele Møre og Romsdal, på Aukra, er innen håndterbar rekkevidde for alle byene, Kristiansund, Molde og Ålesund.

Overlever Vigra og Kvernberget

Hvordan det går med disse, avhenger av hvem som kan gi passasjerene best tilbud. I Kristiansund mister de allerede i dag mange passasjerer til Årø. Og når en minkende andel av befolkningen i nedslagsfeltet for flyplassen bruker Kvernberget, må tilbudet redusert.  

Kundegrunnlaget og/SAS-monopolet, har ført til at Kvernberget betjenes med fly som knapt kan lande i medvind over frisk bris. 

Utviklingen i oljeindustrien tilsier dessuten mindre jobb-

reiser. Selv om konjunkturene endrer seg og havbruk overtar for olje. Vil ikke denne yrkesgruppen reise like mye som oljearbeidere på 14 dagers skift. 

Og når rollemodeller som lærere med delvis sponsede billetter fra Kristiansund kommune, reiser fra Molde, kan vi ikke forvente at en familie på fem skal gjør det. Den lokalpatriotiske lojaliteten blir satt på prøve når det skiller 500 kr pr. billett.  
For brukerne av Kvernberget er rimelige billetter viktigere enn nærhet til flyplass. 

Slik det er nå, kommer det til å være i overskuelig framtid.

Når man skriver, kan uventede ting skje, for eksempel; jeg var i mitt første innlegg, skeptisk til tanken om en Regionflyplass på Aukra. Men, etter å ha tenkt meg om, er jeg blitt usikker. Nå, syns jeg ideen blir bare bedre og bedre. (Du verden så god jeg er til å få meg selv til å skifte mening).

Les også

Regionflyplass

 

I Ålesund, vil selvfølgelig motstanden mot en regionflyplass bli stor. Men, etter hvert bli det passasjerlekkasje også fra Vigra til Aukra. 

Glem ikke at fra Ålesund til Aukra, legges det opp til firefelts motorvei med 90- 110 km fartsgrense.

Gode busstilbud med innsjekking allerede på bussterminalene, kan kompensere for lengre vei til flyplassen.

Sett i et nasjonalt perspektiv vil ikke reisetiden til flyplass bli mye lengre enn om du bor i Bærum og skal fly fra Gardermoen.

En stor flyplass i stedet for tre, blir samfunnsøkonomisk bra. 

En regionflyplass på Aukra, vil gi flere og bedre fly, flere destinasjoner og billigere billetter. 

Kommentarer til denne saken