Romsdalsaksen skal utredes

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Det er ikke fylkeskommunen som bestemmer når det gjelder stamveger og fjordkryssing som eksempelvis over Romsdalsfjorden. Positivt at det nyvalgte fylkestinget enstemmig går inn for etterlengtet utredning av Romsdalsaksen, sammen med de to andre alternativene. Tidligere og nåværende samferdselsminister, samt nestlederen i transport- og kommunikasjonskomiteen har vært tydelige på at lokale politikeres syn skal tas hensyn til. I det bildet er endringen fra ja hos SV + Nordmørslista, til ja fra et samlet fylkesting i løpet av 2–3 år overraskende og svært gledelig.

Konkurransen mellom alternativene skaper også en annen konkurranse, og interessen for å utføre utredning er stor. Både Statens vegvesen (SVV) og Nye Veier ønsker å utrede. Usikker på om overføring av SVV-ansatte til fylkeskommunen får noen innvirkning i denne kabalen, men det er ingen tvil om at aktørene vil kjempe for å få oppdragene.

Hos SVV Midt har mange jobbet med Møreaksen (MA) i årevis ettersom alternativet har historikk helt tilbake til 60-tallet. At relasjoner utvikles er helt naturlig, men det er likevel betenkelig når nye utredninger skal utarbeides. Konkurranse mellom et prosjekt en har jobbet med og kanskje har vært med på å utvikle sammen med etter hvert kjente personer og andre alternativ, kan medføre habilitetsspørsmål.

Nå skal trolig et helt nytt oversjøisk alternativ utredes for MA. Utredningene for nevnte, for Romsdalsaksen (RA) og fortsatt fergedrift må utredes grundig og upartisk. Når resultatene foreligger må alle parter vite at utredningen er utført på rettferdig vis – en real konkurranse for å oppnå beste resultat samlet sett. Det vil være smart å fjerne all tvil først best, ved å etablere en nøytral og faglig kompetent gruppe til oppgaven.

Forslaget som nylig ble presentert om å framskynde ny veg utenom Sjøholt sentrum er en god idé. Vegen blir 4–5 kilometer kortere, og stigningen slakkere ved at stigningen har tidligere startpunkt ved Dragsund. Slik kan prosjektet komme i gang uavhengig av resultat, og dessuten kan også Halsafjordsambandet være noe å ta tak i. Skikkelig utredning av alternativene får ta nødvendig tid når de økonomiske størrelsene er tosifret milliard kroner.

De drøye 11300 som har underskrevet kravet om utredning av RA på romsdalsaksen.no og svært mange andre, vil være våkne observatører til den videre utviklingen for dette prosjektet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags