Derfor er «slippen» viktig

Mellvin Steinsvoll, fylkesleder i Pensjonistforbundet i Møre og Romsdal

Mellvin Steinsvoll, fylkesleder i Pensjonistforbundet i Møre og Romsdal

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Utbetalingsmeldingen fra Nav, «slippen», til alderspensjonister er viktig informasjon. Da meldingen ble digitalisert i desember, reagerte pensjonistene. Til nå har 30 000 personer signert oppropet om å få «slippen» tilbake i postkassen til de som ønsker det. Flertallet på Stortinget, H, FrP og V, ville ikke imøtekomme pensjonistenes krav i revidert nasjonalbudsjett. Pensjonistforbundet i Møre og Romsdal mener at pensjon er utbetaling av utsatt lønn og må behandles som så. Jf. Arbeidsmiljølovens §14-15 pkt. 5.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Hva krever vi i Pensjonistforbundet?

Pensjonistforbundet mener at det må være valgfritt om du vil ha utbetalingsmeldingen på papir tilsendt hjem i postkassen eller at du logger deg inn på Nav.no. Vårt krav er at utbetalingsmeldinger fra Nav som hovedregel skal skje digitalt, men at de som ønsker meldingen på papir i posten skal kunne få det hver måned. Forsker Petter Brandtzæg i SINTEF har anslått at 400 000 nordmenn ikke bruker internett og 810 000 nordmenn er dårlige nettbrukere.

Kan de som ikke kan bruke data bare ringe Nav kontaktsenter?

Siden utbetalingsmeldingen er en «lønnsslipp» for pensjonister og uføretrygdede er det mye informasjon på den. Mange opplever det vanskelig å bare få tallene lest opp. Vi vet også at med alderen er det flere som får nedsatt hørsel. Da blir informasjon kun opplest på telefon vanskelig. Til tider har ventetiden hos Nav kontaktsenter vært på flere timer. Våre tillitsvalgte i Pensjonistforbundet Møre og Romsdal har blitt kontaktet av fortvilte eldre som ikke får hjelp fra Nav.

Hvem har signert oppropet om å få «slippen» tilbake?

Oppropet er signert av mer enn 30 000 personer. Det er pensjonister, pårørende, unge og gamle, naboer og vanlige folk som har signert oppropet. Mange ringer og forteller at de har signert fordi de har en nabo som ikke har familie som kan hjelpe dem med å logge inn på Nav for å se «slippen». Dette er en sak som engasjerer. Vi har samlet signaturer på postkort, digitalt og hatt underskriftslister. I tillegg har vi fått tilsendt brev og postkort fra både Norge og utlandet.

Hvilke partier støtter aksjonen?

Arbeiderpartiet, SV, Sp, MDG og KrF har støttet saken så langt. Venstre stemte i Stortinget sammen med H og FrP for at det skal utredes om konsekvensen av å få «slippen» på papir. FrPs stortingsrepresentanter Bård Hoksrud og Erlend Wiborg har gått ut og støttet at utbetalingsmeldingene fra Nav skal komme på papir til de som ønsker det, men valgte å ikke støtte saken i Stortinget.

Hva har vi Pensjonistforbundet i Møre og Romsdal gjort?

Aldersdiskriminering og stigmatisering av dem som ikke har datakunnskaper, eller tilgang til data, har og er vårt fokus. Derfor har vi reagert på denne urett som begås. Vi ser positivt på digitale løsninger som også kommer pensjonister til gode for dem som behersker det, men samtidig må det lages gode løsninger for dem som faller utenfor. Flere og flere eldre tar i bruk internettjenester og kan håndtere både smarttelefoner og nettbrett. Vi kan ikke kreve at alle skal ha de samme ferdighetene. Derfor må vi ha smidighet og reservasjonsmuligheter i innføringen av nye løsninger. Slik kan vi effektivisere, uten at noen holdes utenfor og faller av lasset.

Vi har trykket opp postkort med «Jeg vil se slippen min» som vi har distribuert til pensjonistforeninger over hele fylket. Sentralt har vi har sendt brev og hatt møter med Arbeids- og sosialdepartementet. Vi har skrevet kronikker og leserbrev og arrangert debattmøte. Vi har deltatt i radiodebatter, intervjuer. Vi har besvart tusenvis av telefoner og henvendelser på Facebook.

Er det ikke bedre å bruke pengene på minstepensjonistene? (sitat fra media)

Pensjonistforbundet mener utbetalingsmeldinger på papir til de som trenger det, handler om en rettighet. Nivået på minstepensjonen skal ikke være en del av en «hestehandel» i Stortinget.

Hva lovet statsråd Anniken Hauglie?

Arbeids- og sosialministeren, som har ansvaret for Nav, uttalte til VG i fjor høst da det ble kjent at utbetalingsmeldingen forsvant fra postkassen, at alle pensjonister som ønsket det, fortsatt skulle kunne få «slippen» på papir. Men så snudde hun og henviste pensjonistene til å ringe Nav kontaktsenter. I spesielle tilfeller kan pensjonister få slippen på papir, for en enkelt måned. Statssekretær Christl Kvam i Arbeids- og sosialdepartementet har uttalt at de pensjonister og uføretrygde som ikke kan logge seg inn på nav.no for å se slippen sin, kan be familie eller en nabo om hjelp. Det mener vi er å umyndiggjøre voksne mennesker.

Digitaliseringen vil gå både raskere og bedre, dersom vi klarer å gjøre tilpasninger til de som har behov for det. Å nekte noen tilgang på informasjon om sin egen pensjonsutbetaling er ikke vellykket digitalisering. Det er diskriminering – og ikke noe å le av

Vi gir oss ikke, vi vil se slippen!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags