Dette er alt turistene vil få se av Molde og de flotte Romsdalsfjellene når de passerer gjennom Møreaksen

Dette er alt turistene vil få se av Molde og de flotte Romsdalsfjellene når de passerer igjennom Møreaksen.

Dette er alt turistene vil få se av Molde og de flotte Romsdalsfjellene når de passerer igjennom Møreaksen. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevDette er alt turistene vil få se av Molde og de flotte Romsdalsfjellene når de passerer igjennom Møreaksen.

Den vil også bli altfor dyr å bruke. For hvis en går inn på de offisielle takstene, som bl.a. ligger på NRK Hordaland sine nettsider, så vil passeringen av Møreaksen koste kr 500 med liten bil, én vei. Og billettprisen på lastebil, campingbil og buss vil bli helt astronomisk. Dessuten var siste overslag for driften av Møreaksen, på kr 129 millioner pr. år.

Og det Bjarne Røshol sier om at Møreaksen er best, er feil! Men at den vil bli absolutt dyrest, det er helt sikkert.

Han sier at «Romsdalsaksen ville det bli en betydelig omvei for dem som skal til Molderegionen». Jaså, nå! Fra Sølsnes, der Romsdalsaksen kommer i land, tar det ca. 15 minutter å kjøre til Molde lufthavn. Denne veien er da ferdig nedbetalt og gratis å kjøre.

Fra Julbøen, der brua til Møreaksen kommer i land, vil det ta ca. 18 minutter å kjøre til Molde lufthavn – hvis en er heldig, etter å ha tråklet seg gjennom diverse 50-soner og nye rundkjøringer. Den veien vil koste milliarder på milliarder av kroner å bygge, når en har brøytet seg gjennom og rasert boligfeltene både vest og øst for Molde by, samt bygget denne lange tunellen under byen.

Når en ser på byggingen av nye E6 og nye E39 lenger sør i landet, så prøver da alle som en, å få lagt disse motorveiene utenom byene, nettopp for å slippe all denne støyen og støvet, som følger med.

Og når regiondirektør i NHO, Torill Ytreberg, sier at en ødelegger hele fjordkryssingsprosjektet over Moldefjorden, om en vil ha utredet Romsdalsaksen på en skikkelig måte, så vil jeg si: Hadde Statens vegvesen i Molde gjort jobben sin skikkelig første gangen og utredet Romsdalsaksen på samme måte, som Møreaksen, så hadde kanskje de også sett at Romsdalsaksen er den absolutt beste og billigste måten å krysse Romsdalsfjorden på.

Men Møreaksen ville da bli en kjempefordel for Ålesund. Ingen vil jo tenke tanken på å dra til Molde eller mot Kristiansund noe mer. Tenk dere alle turistene, som kommer ned Romsdalen med campingbilene sine. Først stopper de i Åndalsnes en stund, for å gå på den verdensberømte Romsdalseggen. Deretter kjører de ut på sørsiden av Romsdalsfjorden, og kaster et lite blikk på den skitne, nedstøvete og bråkete lille byen Molde med motorvei rett gjennom seg, før de glir over Ørskogfjellet for å roe seg ned i den flotte og fredelige storbyen Ålesund. Og hvis de vil prøve seg på en undersjøisk tunell med campingbilen, så er det bare å kjøre en snartur ut til Valderøya, for tunellen dit er ferdig nedbetalt.

Langfjordbrua blir da fullstendig unødvendig når en bygger Romsdalsaksen. Avstanden fra Sølsnes til Åndalsnes blir på ca. 35 kilometer enten en kjører over Åfarnes eller over Romsdalsaksen, på sørsiden av fjorden. Og der blir det jo en mye bedre veistandard også.

Dermed kan Åfarnes med Rødvenfjorden og Isfjorden, bli rene luksus-turistområdet nå når de slipper all gjennomgangstrafikken der. (Og hvis de absolutt må ha et samband mellom Åfarnes og Sølsnes, kan de vel bare sette inn en elektrisk hurtigbåt).

Hadde ikke vegvesenet vært så opptatt av at alt skal havne i Molde sentrum, så hadde de sett at det finnes billigere og bedre løsninger enn bare Møreaksen, for at øyfolket skal komme seg til Molde.

Om en nå ser på den nye bruforbindelsen mellom Aukra og Midsund, er det flere muligheter der. For hvis en bygger en undersjøisk flytetunnel fra Flatholmen via skjæret «Kua», så finnes det altså to undersjøiske «fjelltopper» lenger inn mot fastlandet, som en kan forankre denne tunnelen til. Om den da kommer i land på Hollingsholmen, Seterneset eller Fangholneset er det opp til ingeniørene å finne ut av.

Tunnelen trenger vel ikke å gå dypere enn 40–50 meter, for denne delen av Julsundet, er vel det roligste området på hele fjorden. Denne tunnelen trenger en ikke å bygge som en 4-felts motorvei heller. Det holder lenge med to felt i hovedtunnelen og kanskje en mindre lett-tunnel ved siden av, til gående/syklende. Det siste hadde blitt en verdenssensasjon, som hadde trukket mange rike sykkelturister til øyene. Denne veien er det da bare å koble sammen i et kryss med den eksisterende veien på fastlandet, som allerede går der, og dermed trenger en ikke å rasere hele Molde vest ved å bygge en ny unødvendig motorvei der.

Hvis de bygger ut denne forbindelsen, så er det ikke umulig at de hadde kunnet lokke de rike oljesjeikene på Aukra til å bli en del av Molde kommune også. Dermed hadde de kanskje fått en liten skjerv av oljen de også.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags