Vi må knekke koden!

Av
DEL

LeserbrevDenne høsten begynte 60 000 håpefulle seksåringer på skolen. Mange vil i fremtiden jobbe i yrker vi ennå ikke vet om.

Det vi derimot vet er at den digitale utviklingen går raskere og raskere. Digital kompetanse vil i fremtiden være helt avgjørende, både for jobbskapingen og for at den enkelte skal få seg jobb.

Selv om norske elever i gjennomsnitt scorer høyt på digitale ferdigheter, er omtrent 1 av 4 så svakt stilt at de vil ha problemer med å mestre enkle digitale oppgaver som er vanlige i arbeidslivet. Derfor må vi gjøre mer for å løfte alle elever opp på et godt nivå, samtidig som heier frem flere som kan utvikle teknologien videre.

Med Høyre skal koding og teknologi integreres i læreplanene allerede fra barneskolen. Fra før har vi innført koding som valgfag i ungdomsskolen og nå starter vi opp nasjonale forsøk med koding som programfag i videregående.

Vi skal ikke ha IKT og koding i skolen for IKT-ens skyld, men for at elevene skal få en mer interessant og tilpasset undervisning. Teknologien skal bli en del av skolen på lærernes og elevenes premisser, slik at den oppleves som et nyttig verktøy. Vi vil utvikle et videreutdanningstilbud innen digital kompetanse og pedagogisk bruk av IKT, og det skal utdannes egne IKT-lærerspesialister.

Satsingen på IT i skolen, må følges opp på universitetene og høyskolene. At regjeringen, KrF og Venstre i statsbudsjettet er enige om å trappe opp antall studieplasser i IKT som vil utgjøre 4000 studieplasser når det er fullt opptrappet i 2021, er utvilsomt et skritt i riktig retning.

Vi er på vei inn i et nytt og historisk tiår for norsk skole, der alle skal få mestre grunnleggende digitale ferdigheter og der stadig flere skal få utvikle teknologien videre. Skal vi skape et bærekraftig velferdssamfunn, må vi knekke koden!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags