Samfunnets vinnere tar hele dagen i bruk

Henning Van Duffel

Henning Van Duffel Foto:

Av
DEL

LeserbrevDet er fint å se at Klinge fra Senterpartiet bryr seg om ungdommens velvære. Hun fremmer ideen å forskyve skolestart til tidligst kl. 0900.

Det minste man kan si er at dette er spesielle og spennende tanker, men jeg er ikke helt overbevist. Det er to saker som jeg tenker mitt om. Ikke minst den trengselen med å pålegge dette gjennom lovverk. Og så utgangspunktet om det er i det hele tatt klokt å la ungdommer begynne dagen senere og la dette gå utover viktige timer på ettermiddagen.

Som liberalist får jeg frysninger av statlige reguleringer og det er i dette lyset jeg heller ikke støtter ministerens utspill om å gi fylkene makta over skolestarten. Yrkespolitikerne glemmer at det finnes andre veier enn å statligføre alt mulig. De undergraver skolenes faglige vurderinger. Hvis vi vil at undervisningsfagfeltet skal fortsette å utgjøre en hjørnestein i vårt samfunn, må grundig nytenkning til for at skolene skal bli kvalitative aktører igjen. Det vil nærmest si å gi dem så mye selvstendighet som det er overhodet mulig og ønskelig. Det er jo til syvende sist organisasjonen som må kunne takle reformer uten å gå glipp av økomi og ressurser.

Selv liker jeg å syvsove. Å sove bort formiddagen gjør innmari godt etter en lang uke med aktivitet. Det er få mennesker jeg kjenner som liker å stå opp etter vekkerklokka. Jeg sier ikke at livet stortsett handler om å slite, men jeg mener at det er helt ålreit å starte dagen tidlig nok for å være forberedt på de allerfleste arbeidsdagsrutinene. Dessuten er man mest produktiv de timene etter man har stått opp og sent på kvelden. Forskning viser at kortisolnivået, som er et kroppens stresshormoner, er på sitt høyeste om morgenen, og så minsker i løpet av ettermiddagen og kvelden. Om man ikke snur døgnet og sover normalt, er altså ikke morgenen tungvint, men er ettermiddagen det.

Hele poenget med å la ungdommer stå opp senere er egentlig bygd på en spesiell pedagogikk som tillater unge til å bruke natten på hva som helst de interesserer seg for, samtidig som den bryter ned skolens ellers arbeidshverdagens betydelighet. Jeg forstår at dette er dugelig retorikk innafor postmoderne venstrevridde kretser, men hvis det er en sak jeg er allergisk for er at yrkespolitikere prøver å avvikle profitable tradisjoner. Det er på denne måten vi bekrefter at late ungdommer vil utgjøre samfunnets tapere, for å si det veldig strengt. Ungdommer må skjønne at det som er nødvendig og kreves av samfunnet ikke nødvendigvis betyr at det er gøy. Og at det som er tilsynelatende kjedelig ikke trenger å være det.

Alt handler om å skape velvære og en verdifull opplevelse på skolen gjennom gode læremetoder, gjerne aktive og intensive oppgaver og øvrige rammer som lærere og andre skoleansatte syns ville være aktuelle. I en digitalisert verden og hos elever som opplever dårlig framkommelighet til skolen, kan for eksempel mye fjernundervisning vurderes. Som tidligere nevnt er det like sunt å revurdere skolens timeplan på ettermiddagene. Da kan det være viktig med sport, debatt, matlaging, musikk, kunst... eller ja, hvorfor ikke gaming? Etter min mening så benytter samfunnets vinnere hele dagen for å skape verdier til seg selv og andre. Skolen bør hjelpe elevene til å gjøre det samme, men det er opp til organsasjonene selv.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags