Uakseptabelt fra Lastebileierforbundet

Av
DEL

LeserbrevNorges Lastebileierforbund (NLF) har i påsken gått ut i media med påstander om at tunnelen på Møreaksen blir «livsfarlig». Som argument bruker de ulykker i tunneler som ikke kan sammenlignes med Møreaksen. Det er totalt uakseptabelt at NLF driver skremselspropaganda mot Møreaksen på denne måten.

Tunnelen på Møreaksen får to tunnelløp. Trafikken vil kun gå i én retning i hvert tunnelløp. Det blir maks 5 % stigning. Det blir rømningsveier mellom tunnelløpene hver 250. meter. Ventilasjonen i tunnelløpene vil bli styrt i kjøreretningen. Tunnelen blir overvåket døgnet rundt. Og det vil bli installert automatisk varmedeteksjon for bremser og motor ved innkjøringen i tunnelen, slik som på Rogfast.

Sikkerheten i toløpstunneler er så mye bedre enn ettløpstunneler at dette på ingen måte kan sammenlignes. Dette kom frem i et faglig innlegg under NLF sitt eget seminar i Molde for noen uker siden. Og Vegdirektoratet slår fast at sikkerheten i toløpstunneler er like god som på tilsvarende vei i dagen.

Likevel bruker altså NLF ulykker i ettløpstunneler med inntil 10 % stigning som argument mot toløpstunnelen med maks 5 % stigning på Møreaksen. Dette holder ikke mål fra NLF.

Det må være et krav at NLF snarest anerkjenner at sikkerheten i toløpstunneler ikke kan sammenlignes med ettløpstunneler for å korrigere det feilaktige bildet de har skapt i påsken.

For øvrig er det ikke lett å bli klok på hva NLF egentlig står for. Både Møreaksen og Hordfast er svært viktige prosjekter på E39 som ligger an til å kunne få snarlig realisering. Men NLF er imot begge prosjektene. På Møreaksen er de imot tunnel, mens på Hordfast er de imot flytebru. På Romsdalsfjorden vil de at staten skal bruke kr 750 millioner og 7,5 år på å utrede flytebru. Mens på Hordfast hvor det er brukt ca. kr 1 milliard og 10 år på å planlegge flytebru, mener NLF at dette fortsatt er «et teknisk og økonomisk eksperiment med ukjent sluttregning» (jf. uttalelse i nov 2018). I stedet for Hordfast vil NLF ha en annen trasé som innebærer 26 km med tunnel og til dels lange tunneler.

Da Nordøyvegen med 13 km undersjøisk tunnel og brattere stigning enn på Møreaksen nylig var oppe til diskusjon kom det ikke en lyd fra NLF. Og etter at den 27 km lange undersjøiske tunnelen på Rogfast ble justert fra 7 % til 5 % stigning (altså det samme som på Møreaksen) kom det heller ikke en lyd fra NLF.

Det er en ærlig sak dersom NLF helst vil ha ferge de fleste steder. Men da får de si det som det er og stå for det, i stedet for å komme med sprikende og feilaktige argumenter mot de ulike prosjektene de går imot.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags