Tid og penger i aksekampen

– Nostalgien til fergedriften lever, men de fleste blir sittende i bilene med mobiltelefonene, søkende, lesende eller skrivende. Svelesalget er ikke som før, og fases ut i mange samband, skriver innleggsforfatteren.

– Nostalgien til fergedriften lever, men de fleste blir sittende i bilene med mobiltelefonene, søkende, lesende eller skrivende. Svelesalget er ikke som før, og fases ut i mange samband, skriver innleggsforfatteren. Foto:

Av
DEL

LeserbrevKrevende å finne løsninger som er best på alle områder – nærmest umulig. Tid og penger er to av mange utfordringer i aksekampen. Reisetiden er viktig for stamvegen E39 som i dette tilfellet, og gjelder både nyttetransport, privatbiler og andre kjøretøy.

I kronikken «Raskere, flatere og rimeligere stamveg E39 gjennom fylket», beskrev Tormod Hegvik og undertegnede hvordan reisetiden mellom Jølster og grensen til Trøndelag kan halveres fra 8 til ca. 4 timer. Mange tiltak kan bidra til redusert reisetid. De største utslagene står fjordkryssingene for – kostnader vs. spart tid. Her er kryssingen over Romsdalsfjorden i fokus.

Dagens fergedrift utfordres av autonome (førerløse) ferger, Møreaksen og oversjøiske Romsdalsaksen. Meningene spriker, og frykten for ekstreme kostnader har bidratt til økt støtte for fergedrift uten ventetid. Det skal alltid ligge ei autonom ferge ved kai, så det kreves veldig mange ferger over den brede Romsdalsfjorden.

At ferger alltid skal ligge ved kai betyr ikke at den kjører umiddelbart etter ombordkjøring. Tidsstyring eller fyllingsgrad bestemmer avgangstid. Ventetid før avgang, selve overfarten og tømming på den andre siden kan umulig konkurrere tidsmessig med en bil i normal fart.

Nostalgien til fergedriften lever, men de fleste blir sittende i bilene med mobiltelefonene, søkende, lesende eller skrivende. Svelesalget er ikke som før, og fases ut i mange samband. Snart forsvinner vell kokkene, billettørene og flere andre når fergene blir førerløse.

Med Romsdalsaksen sin løsning vil strekningen fra Ørskogfjellet til Hjelset bli 51,5 km og tidsbruk ca. 40 minutt, og fra rundkjøringen ved Tresfjordbrua ca. en halvtime. Ikke lett å matche.

Tilhengere av Romsdalsaksen og Møreaksen tviler på hverandres kostnadstall. En grundig og nøytral utredning av Romsdalsaksen behøves for å finne ut om løsningen er like bra som svært mange håper og tror. Prisutviklingen for tradisjonell fergedrift er urovekkende, og det har fylkeskommunen fått merke.

De førerløse fergene kan nok kutte driftskostnader, men mange undres over sikkerhet, ansvarsforhold, reisetid, antall ferger som behøves og mangt annet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags