Stormannsgalskapen med Moldeaksen må stoppes

- Sunnmøre kan ikke i all fremtid fortsette å kjøre en omvei til Vestnes, Åndalsnes og Dombås med flere tusen meter opp- og nedstigning på svingete veier i Romsdalen, skriver Johan A. Johansen.

- Sunnmøre kan ikke i all fremtid fortsette å kjøre en omvei til Vestnes, Åndalsnes og Dombås med flere tusen meter opp- og nedstigning på svingete veier i Romsdalen, skriver Johan A. Johansen.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevDen såkalte Eksportveien fra Åndalsnes til Vestnes er nå ferdigbygget. Det er brukt over 70 år og flere titalls milliarder på dette prosjektet, men det er fortsatt sakte kjøring både i Måndalen, Innfjorden og på Veblungsnes. Derfor blir det en overdrivelse å bruke navnet Stamvei og Eksportvei, for dette blir aldri en fremtidig Eksportvei for Sunnmøre. Innfjordtunnelen ble bygget mot Sunnmøres ønske, som heller ville ha en kort tunnel til Isterdalen. Sunnmøre kan ikke i all fremtid fortsette å kjøre en omvei til Vestnes, Åndalsnes og Dombås med flere tusen meter opp- og nedstigning på svingete veier i Romsdalen.

Stamveien og Eksportveien for Sunnmøre skal gå den retteste og korteste traseen til Otta, ikke om Romsdal. Stamveien for Vestlandet må også gå den korteste og retteste veien, og det må bli med bro over Storfjorden til Sykkylven og selvfølgelig videre med Sekkfast.

Molde har ekspertise på bygging av broer og fergelemmer, så det er bare å sette i gang med broer fra Sølsnes til Veøy og videre til Sekken. I påvente av flytebro til Hjelvika kan det bygges fergeleie som betjenes av mindre og hurtiggående ferger i stedet for turistfergene til Molde. Det vil være en mer fremtidsrettet løsning for stamveien syd-nord, og stormannsgalskapen med Moldeaksen må stoppes.

Sunnmøre har kortet inn flere fergestrekninger, og det må være mulig også for Nordmøre og Romsdal, som Molde-Vestnes og Halsa-Kanestrøm, i påvente av broforbindelse.

Stopp videre utbygging av Romsdal, og sats nå etter 40 års ventetid på innfartsveien til Ålesund som har milelange køer. Brusdalsveien kan ikke brukes som stamvei i fremtiden, og må derfor bygges på nordsiden og helst videre til Engsetdalen, som blir både rettere, kortere og med mindre stigning enn Ørskogfjellet. Sunnmøre har tre av de største fergeforbindelsene i fylket som går mot Ålesund og skaper store trafikkproblemer, så trafikken må fordeles på flere veier, så en tunnel nr. 2, Blindheim – Moa, vil skape større trafikkproblemer enn det løser.

Dagens trasé for innfartsveien Gåseidvika-Lerstad kan ikke være god nok for fremtidens trafikk og bør derfor vurderes lagt i tunnel som blir rettere og med mindre stigning. Som en hurtigløsning på trafikkaoset på Lerstad-Olsvika, bør den nordre traseen bygges delvis i dagen med miljøtunnel mot Breivika og med en rundkjøring på krysset Grautneset og videre til Moa, så skiller man fjerntrafikken fra lokaltrafikken.

Nå er tiden overmoden for å få fart på Sunnmøre, og det første man bør gjøre er å få fart på alle de store fergene som krysser våre fjorder med sneglefartstempo. Det må være en lidelse for alle som har en travel hverdag og skal forsøke å skape verdier i dette landet.

Noen ideer og nye muligheter, for det er vel fortsatt lov å bruke sunt bondevett. Vi vet litt om veistandard og veibygging vi som er brukere av veiene! Eller turstiene!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags