SAS diskriminerer Kvernberget flyplass

Norwegian: Start opp rute fra Kvernberget til Oslo, oppfordrer Birger Blomvik.

Norwegian: Start opp rute fra Kvernberget til Oslo, oppfordrer Birger Blomvik. Foto:

Av
DEL

LeserbrevKonkurranse er sunt. Det vet alle. Utenom selskapet Kvernberget Vekst AS, eiet av næringsliv og kommuner på Nordmøre. Har vært på flere dialogmøter, der de i full offentlighet sier at å få Norwegian til å fly Oslo-ruten på Kvernberget, ikke har prioritet eller er ønsket. Eller har jeg oppfattet budskapet feil? Begrunnelsen er i hovedsak vinge mot vinge-flyging SAS/ Norwegian samt at SAS legger trolig ned 1 rundtur eller 2. Men, hva så? Ser ikke helt problemet her. Elefanten i rommet er prisene.

SAS diskriminerer Kvernberget så mye at det er rart at Kvernberget Vekst ikke offentlig reagerer. Fra midten av august 2019 og frem til januar 2020, ble det kjørt en meget sær kampanje fra SAS. Denne kampanjen gikk ut på at Osloruten Molde – Oslo, ble fast lavpriset til 498,- mens ALLE andre innenlandske destinasjoner var normalpriset. For Sør- Norge sin del er denne prisen på 949,- Det vil da si at Molde hadde 498 på Osloruten, mens Kristiansund hadde 949,- Dette pågikk i fem måneder! Det jeg reagerer på er at for lik vare, innenlands flyging på 55 minutter Sør-Norge, har ulik fast lavpris. Og at offentlig dette ikke kommenteres av Kvernberget Vekst, som jeg da vil tro har et mandat for å fremme vekst på Kvernberget. Det kunne vært oppklarende å fått vite at det jobbes i kulissene med problemstillingen.

SAS favoriserer Molde

Utleiedirektør berømmer Klinge-utspill

Så kjører SAS på nytt en nasjonal lavpriskampanje i begynnelsen av februar, der ALLE flyplasser utenom der de flyr alene, er med. Det vil si at for Sør- Norge, er det kun Kvernberget som ikke er med i denne kampanjen. Dette gir seg utslag i at Molde har 589,- på Osloruten, men på Kvernberget er 949,- Dette er et resultat av at det ikke er konkurranse på Osloruten på Kvernberget. Kan dere tenke dere i Kvernberget Vekst, hva dette gjør med bl.a. trafikktall? Kommende uke er det 598,- med pysj-flyet fra Molde, mens fra Kristiansund er det 2259,- en vei til Oslo. Selvsagt har SAS med stor sannsynlig en stor overkapasitet i Molde, mens flyene i Kristiansund fylles fortere opp. Men for de som betaler sin billett selv, hvor mener Kvernberget Vekst er mest lønnsomt å reise fra? Et konkret spørsmål som skal gi et konkret svar.

Det som irriterer, er at Kvernberget flyplass faller utrolig dårlig ut når det gjelder prisene jevnt gjennom året. Som skyldes mangel på konkurranse på Oslo-ruten. SAS har jeg ellers ikke noe imot, så det er sagt. Når jeg nesten daglig møter bedriftseiere, ansatte, venner og slekt som tar fly til og fra Molde grunnet pris, har jeg forståelse for dette. Og da snakker jeg om passasjerer som bor i Kristiansund kommune. Men grunnet pris, kjører «forbi» Kvernberget. Og dette er altså SAS med på å forsterke, men sin grusomme prisforskjell mellom Molde og Kristiansund. Grunnet konkurransen med Norwegian.

Her er det bare for Norwegian å starte opp på Osloruten Kristiansund – Oslo. Jeg har så mye dokumentasjon på stive fullpriser fra SAS, at om de da dumper ned prisen så er det rett og slett grunnet konkurranse. Til stor glede for oss passasjerer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags