Nei til Romsdalsaksen ‒ nok penger har blitt sløst bort til kontorarbeid

Møreaksen i oransje vs. Romsdalsaksen i lyseblå

Møreaksen i oransje vs. Romsdalsaksen i lyseblå Foto:

Av
DEL

LeserbrevE39 Romsdalsfjorden er ferdig planlagt, og politisk arbeid gjenstår for å få på plass byggestart. En fergefri forbindelse gir absolutt best samfunnsnytte for næringsliv og individer som rett og slett ønsker å komme seg fram raskere mellom mørebyene. Selv om utfallet ikke er helt det vi liker, spesielt når skyhøye bompenger sikrer en jevn strøm av penger til ytterlig byråkrati og når vi ser at private kommer inn i bildet for å være (med)eier for et mer kvalitativt vedlikehold, synes vi at vi nå har nådd et punkt der det er ingen vei tilbake.

Det er på tide at vi setter spaden i jorda, lar demokratiske beslutninger seire og ikke lar et fåtalls interessegrupper stikke kjepper i hjulene. Derfor har jeg veldig lite til overs for små spleiselag som hevder at utredelse av Romsdalsaksen ville være bedre for arbeidsregionen. De kan være veldig overbevisende og de er flinke å markedsføre og fremme ideene. Likevel er dette skalkeskjul for deres egentlige, viktigste hensikt, og det er simpelthen å få unngjort prosedyrene for å få på plass Møreaksen. Den hovedsaklige motivasjonen til aktivistene som til tider driver dem å hakke inn på diverse personer og institutter, er frykten av veibygging i deres nærområde. Internasjonalt betegnes dette gjerne som NIMBY-effekten, der folk ikke vil ha byggeprosjekter like ved hjemmene deres. Jeg mener aktivistene misbruker Romsdalsaksen til å få naive konstruktive romsdalinger med på laget.

Selvsagt er det greit å være mot prosjekter som muligens kan skade din og dines velvære, eiendom eller frihet, men når dette på ingen måte kan påbevises og når du ikke tyr til rettslige midler, må du nøye deg med et utfall som gjenspeiler "muligens" - mener dette rent hypotetisk og ikke i denne sammenheng - ensidige bedømmelser. En annen mulighet er den politiske veien for å kunne påvirke valg av trasé. Men da er det jo en ting jeg ikke forstår: de aller fleste som fremmer Romsdalsaksen var allerede voksne før jeg engang ble født og en fergefri forbindelse over Romsdalsfjorden har vært omdisktutert i en del tiår (her tar jeg ikke i betraktning Bolsøyløsningen og de påtenkte fastlandsplanene for øya Gossen). Hvor var de når E39 Romsdalsfjorden var i første prosjektfase?

Dersom det var opp til Liberalistene overlates veiplanlegging og veiforvaltning til private som arbeider langt dyktigere og mer effektive for å få blivende kvalitetssikring på plass. Det handler neppe om å "selge" landet vårt, men å kvitte oss med den innbakte ukulturen av nestenpensjonerte gubber og arbeidsløse kommunepolitikere som sitter i styreorganer til statlige aksjeselskap som koster skattebetalerne haugevis av penger. Det kjedelige av alt er vel at disse i veldig liten og usynlig grad bidrar til verdiskapning (viser til blant andre Møreaksen AS, Samspleis AS). Uheldigvis må vi forsone oss med at de eksisterer. Også de dyre konsulentene som gjennom en del år har sagt sitt om prosjektet. Så hvis vi resolutt skal kaste bort alt arbeid og regnskap til fordel for planer som ikke har kommet lengre enn et par kladdeark, så lurer jeg hva i alle dager vi egentlig holder på med.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags