Ja, til Nordøyvegen!

Av
DEL

LeserbrevFor snart 30 år siden var jeg nyansatt distriktsarbeidssjef for Haram og Sandøy. Gjennom jobben fikk jeg kjennskap til og innsyn i den maritime klyngen på Sunnmøre og verdien av samhandling mellom de ulike bedriftene.

Jeg vil her dele en opplevelse som gjorde sterkt inntrykk på meg. I 1993 var jeg for første gang på bedriftsbesøk hos Finnøy Gir & Propeller AS. Etter endt omvisning fortsatte vi møtet på spiserommet. Rommet var enkelt og nøysomt innredet. På veggen hang et diplom – fra Verdensutstillingen i Paris, år 1900. Nils N. Finnøy ble der premiert for sin utvikling av garnspill. I 1902 produserte denne bedriften sin første motor.

Dette miljøet la mye av grunnlaget for det vi senere har kalt den maritime klyngen på Sunnmøre. Teknologi og kompetanse ble utviklet av mennesker som bor ved havet og lever av og på havet. Kompetansen er der fortsatt, i bedrifter med solide merkenavn som I.P. Huse AS, Nogva Motor AS, Rolls-Royce Marine AS og Rostein AS for å nevne noen.

Når disse bedriftene haler i land store kontrakter, skjer det i et nært samspill der de spiller på lag og utfyller hverandres kompetanse.

I dag snakker de fleste om at fremtiden ligger i havrommet. Fiskeri, vindkraft, oppdrett og teknologi skal sammen gi viktig verdiskaping i vår region. I tillegg satser regionen på opplevelsesturisme. I denne sammenhengen er det vanskelig å forstå de som hevder at storsamfunnet ikke kan investere midler i Nordøyvegen fordi dette er en vei som bygges til under 3.000 mennesker.

Dette veiprosjektet er imidlertid ikke bare tiltenkt noen få som er bosatt på øyene. Det er en investering i fremtidsrettet og bærekraftig utvikling av arbeidsplasser, kompetanse og de muligheter vi ønsker at havrommet skal gi oss.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags