Seier for demokratiet sikrer maritime arbeidsplasser

KRF-MANN: Vi representerer et tredje alternativ med vår sentrumspolitikk, mener KrFs Steinar Reiten.

KRF-MANN: Vi representerer et tredje alternativ med vår sentrumspolitikk, mener KrFs Steinar Reiten.

Av
DEL

LeserbrevFor noen dager siden leste jeg et intervju med et lykkelig ungt ektepar som fikk mitt aldrende KrF-hjerte til å banke litt fortere. Lykken besto i at de endelig kunne puste lettet ut og konstatere at arbeidsplassene deres var sikret, og at de kunne gå julen i møte sammen med sin lille datter uten frykt for å stå uten jobb og inntekt om noen måneder.

Grunnen til at arbeidsplassene til Therese, Per Magne og 700 andre sjøfolk ikke kommer i spill, er budsjettforliket som ble inngått mellom KrF og regjeringspartiene denne uka. Der ble det blant annet oppnådd enighet om å skrinlegge den varslede endringen i fartsområdeforskriften for utenriksferger, og å styrke refusjonsordningen for sjøfolk med 35 mill. kr. Dermed gis det ikke anledning for Color Line til å flagge Kiel-fergene over i Norsk internasjonalt skipsregister.

Dette gir en vinn-vinn situasjon: Rederiet Color Line kan fortsatt nyte godt av en raus og god refusjonsordning som sikrer selskapet statlige overføringer på 100 mill. kr pr. år så lenge selskapet drifter Kiel-fergene under norsk flagg og med norsk mannskap. De ansatte om bord har fortsatt et solid stillingsvern gjennom bestemmelsen om at NOR-registrerte skip skal bemannes av norske sjøfolk.

I intervjuet med Therese og Per Magne på frifagbevegelse.no, ga de to uttrykk for at budsjettforliket mellom KrF og regjeringspartiene er en seier for demokratiet. Det er jeg helt enig i. Vi i KrF har det siste året hatt en tett og god dialog med regjeringen om denne saken. I forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett i vår ba vi om en redegjørelse om hvorvidt en endring av fartsområdeforskriften var nødvendig for å sikre konkurransekraften til Color Line. Den rapporten har vi nå fått, og regjeringspartiene har akseptert KrFs argumentasjon for at endringen ikke bør gjennomføres.

Derimot er jeg ikke enig med leder i Stortingets næringskomité, Geir Pollestad (SP), som i VG den 22. november prøver å framstille dette som et smertelig tap for regjeringen. I motsetning til Pollestad har jeg deltatt i dialogen med regjeringspartiene i denne saken, og jeg vil berømme både næringsministeren og Frps fraksjonsleder Morten Ørsal Johansen for godt samarbeid, slik at vi nå har landet saken på en god måte både for det berørte rederiet og deres ansatte.

De øvrige opposisjonspartiene har ført en høylytt og tidvis stygg retorikk i denne saken, blant annet med nedsettende personkarakteristikker som har fått Stortingets president til å bruke klubba mot upassende ordbruk fra talerstolen. Vi i KrF har derimot valgt saklighet og dialog som vår arbeidsmetode. Dermed har vi greid å lande saken på en måte som gjør at et enstemmig storting nå går inn for en løsning som sikrer 700 norske arbeidsplasser. Det er ikke et nederlag for noen. Det er en stor seier for demokratiet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags