Stor nytte av småflyplassene

Av
DEL

Nå er riktignok vi i fylket så heldige å ha tre flyplasser som kan ta ned større maskiner, og 1 kortbaneflyplass. Riktignok er den kortbaneflyplassen landets nest største i trafikk.

Det er tragisk å lese i nyhetene at differansen for å beholde rutetilbudet i distriktnorge utgjør ca 12 kr i avgifter til staten. Den samme staten som betaler flyselskapet for å holde et rutetilbud i distriktnorge.

Dessverre så oppleves det at vi i dag har en gjeng med navlebeskuende politikere som ikke evner å løfte blikket ut i landet, bortsett fra hvert 4 år når det er valg. Det finnes hederlige unntak. Det er besynderlig hvordan man kan sitte i Oslo å glemme hvor verdiskapingen i dette landet skjer. Da ser jeg bort fra Olja, for den skal jo stortinget legge ned. Verdiskapningen skjer i distriktsnorge. Det skjer i disse bygde/byene som er veldig avhengig av den bedriften.

Det har blåst en sentraliseringsvind over landet i flere år, nå vil sentrale politikere hevde det motsatte, men vi som lever i distriktene vi opplever det Vi opplever voldsomme økninger i fergerpriser, vi opplever at tingrett og jordskifterett flyttes inn til sentra, sammenslåing av kommuner og fylker for å nevne noe. Vordene foreldre må reise milevis for å både følge opp svangerskap og for å føde, fordi man skal flytte tjenester fra lokalesykehus. Slik at det etter hvert blir så få som bruker de at da kan man legge ned de lokale sykehusene.

Dersom det som kommer frem i media medfører riktighet at det er 12 kr i flypassasjeravgiften som raserer flytilbudet i distriktene så må myndigheter komme på banen. Det er snakk om 4000 avganger. 4000 avganger med et fullastet Dash 8-300 med 78 passasjerer det utgjør 3,5 millioner norske kroner.

Ringvirkningene kan vi ikke sette tall på, gjennom tapte inntekter for distriktene.

Vi i Industri- og Næringspartiet (INP) har i vår distriktspolitikk fokus på at den delen av befolkningen som bor i distriktene skal føle trygghet, det være seg helsevesen, politi og arbeidsplasser. Med den geografien vi har i Norge er vi blitt avhengig av kortbanenettet både til forretningsreiser som fritidsreiser. Skal vi ha folk boende i distriktene så må samfunnet legge forholdene til rette for at dette kan skje.

INP nærmer seg stiftelse, vi nærmer oss de 5000 støtteerklæringene vi trenger. Det tar tid å komme i posisjon, men med å stifte partiet vil vi få anledning til både å bli hørt og å kunne sette vårt preg på det som skjer. Sammen har vi klart dette og sammen skal vi klare å få den taletiden som trengs for på sikt å ta tilbake råderetten over landet vårt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags