Stopp Galsakens akse E39 Møreaksen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Tiden er nå inne for å stoppe Galskapens akse E 39. Vi må våkne og vise ansvar for trafikksikkerhet miljøutslipp og luftkvalitet, både for brukerne, og innbyggere i Molde. Vi vil ikke ha slike alvorlige hendelser mer som har rammet tuneller i Norge de siste årene. Møreaksen, (verdens dypeste) er så mye farligere. Vi skal bygge en stamvei som hele regionen drar nytte av, og den skal ligge i flott natur, utenom saktegående bysentra.

Våre politikere og veieksperter i Molde er i ferd med å planlegge ett veiprosjekt som ingen vil vare tjent med, og samtidig undergrave all fornuft angående sikkerhet, helse og miljø med sin Møreakse.  

Eiksundtunellen åpnet i 2008, og som senere skal bli den nye E 39 traseen over Hareid Ulstein over til Volda, er allerede bestemt skal legges ned på grunn av sikkerhet når E 39 kommer p.g.a. stigning, dybde, brannfare og møteulykker. Trase for bro er allerede planlagt. Eiksundtunellen er 287 m dyp, og 7765 m lang, og største stigning 9,6%. Og vei lengde i fra bunn til overflata er på ca.3883 m. Møreaksen som skal bli på 16 km, er over dobbelt så lang, og vil få en dybde ca. 420 m, 133 m dypere en Eiksund tunellen, men med 5 % stigning og med to løp, men med en vei lengde i fra bunn til topp på ca. 8 km. Her blir det 8 km. med bremsing nedover og 8 km. med full motorkraft oppover, varmgang og brannfare begge veger på lik linje med Eiksund tunellen. En fullastet trailer bruker i tillegg 400% mer drivstoff opp i fra tunellen enn på flate traseer som Sekkfast vil representere, og lager tilsvarende mer nox og svevestøv. Det er nemlig dybden som gjør tunellen farlig.

Veikontor og moldepolitikerne er ikke interessert i å ivareta sikkerhet og helse, eller overholde eget regelverk for veibygging, Møraksen er mye mere brannfarlig en Eiksund tunellen, Møreaksen er 133 m dypere.  De gir F med hensyn til Moldes innbyggere og brukere av veien. Og de bruker det dyreste alternativet og det som har dårligst inntjening, att Sekkfast som kunne ta over både Sølsnes Åfarnes og Molde Vestnes blir lagt til side. Gutta boys i Molde var ikke i stand til å se att vi kan løse trafikken både i øst og vest for en langt billigere penge med Sekkfast.

Det beste stikket til Møreaksen var at det nye sykehuset skulle bygges på Eikrem i Molde. Det skal ikke bygges noe sykehus der, men på Hjelseth, og det har allerede ført til at Sørsida av Romsdalsfjorden i ettertid vil sokne til Ålesund, som igjen vil resultere i et mye dårligere sykehustilbud for Nordmøre og Romsdal. Og nå vil Dahl i tillegg ha et eget medisinsk senter i Molde. Frekkhetens nådegave er stor, det kommer sikkert godt til syne når kommunesammenslåingen skal realiseres.

Sekkfast er det eneste samferdselsforslaget i lag med Tresfjordbrua, og en felles eksportvei mot Ålesund, som kan holde Romsdal samlet, vinn vinn i alle retninger, og ca. dobbel kost nytte effekt.

Møreaksen med ca. 45 km med tuneller mellom Molde og Ålesund vil bli ett hinder for samarbeide sørover, hvem er det som vil ødelegge helsen sin med å kjøre 90 km forurensende tuneller i en time tur retur hver dag?? Og som er 90 % dyrere å vedlikeholde en veier og broer i dagen.  Og prisene for å passere kommer til å bli så høy, att folk har ikke rå til å pendle til og fra Molde, nøyaktig det motsatte av regionfordelene.   I tillegg vil Møreaksen igjennom Molde være en saktegående omvei på 30 min. i forhold til Sekkfast mellom Sunnmøre og indre Nordmøre, og 15 min. mot Krifast. Men det er ikke det som teller der i gården, det som er viktig er at våre naboer i nord og sør skal vare med å nedbetale Moldes by pakke, noe mere er de ikke i stand til å se der. Ny E 39 fra Ålesund til Hjelseth kommer trolig opp i nærmere 50 milliarder kr. Mye mere enn det Sekkfast vil koste. I tillegg bare ca. halve inntjeningen i forhold til Sekkfast. For kort tid siden sto Jan Petter Hammerø fram i Sunnmørsposten og sier at Møreaksen koster opptil 16 milliarder, men det er bare i fra Julbøen til Vik i Tomrefjord!

Her på hjemmebane driv PR-byrået Romsdal Budstikke og intervjuer folk nesten standby for å reklamere for Møreaksen. Berg og Dahl-banen (Møreaksen)  kommer aldri til å bli realisert. Men det vil E 39 broene på Nordmøre og Sunnmøre til å gjøre. Der har de valgt bort de farlige undersjøiske tunellene med fremtidens broteknologi.

Interessert i samferdsel?? Bli medlem av Sekkfast på facebook.no. Sammen skal vi stoppe Berg å Dal banen igjennom Molde. Vi har veldig stor støtte i Fylket for dette, også internt i Veivesen og hos tidligere ledere. Men ikke så enkelt når de samtidig skal vare lojale i eget hus.

La Misund og Aukra få sine fastlandsforbindelser utenom E 39. Kanskje Aukra også burde vurdere sin egen bro til fastlandet?? Bygg Sekkfast, den vil bli en diamant mitt i Golden rute fra Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien, i stor motsetning til ett skrekk scenario med milevis med ustabile og trafikk farlige og helsefarlige luftforurensende tuneller som folk og transportnæring ikke vil ha.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken