Vil vi ha beredskap for berging av liv?

Råtten trapp og rekkverket er borte. Her kjørte en drosje i vannet i helga. Listen fra bilen ligger nederst i bildet, som er tatt på fjære sjø, mens det var flo da ulykken skjedde.

Råtten trapp og rekkverket er borte. Her kjørte en drosje i vannet i helga. Listen fra bilen ligger nederst i bildet, som er tatt på fjære sjø, mens det var flo da ulykken skjedde.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevHvorfor satser kommunen på en konsulent-designet million-trapp til erstatning for en tidligere funksjonell Tobakkshjørnet-trapp, når en ubrukelig «ikke-så-kostbar» gammel råtten tretrapp som de siste 15 år kunne ha kostet liv, ennå ikke er skiftet ut?

Et uheldig eksperiment med stenging av framkomsten i Kaibakken kostet over  ¾ million kroner. I hele sommer har der også foregått arbeid med treplattinger (?) på hjørnet av Rådhusplassen. Tobakkshjørnets funksjonelle trapp er blitt revet, og en rusten jerntrapp bygges over et halvt år, er ennå ikke ferdig! Trappen og treplattingene er «designet» til en ukjent kostnad, men sannsynligvis totalt millioner kroner med spesialstål som skal ruste ned.

Kostnader: her er mange andre ting i byen som burde prioriteres før stenging, nedriving og nybygging av funksjonelle ting. Her er millioner kroner brukt framfor mange andre ting.

Hva med nødtrapper i havneområdet? Natt til søndag skled en drosje sideveis på glattisen ned bakken fra Strandgata, rev ned en murkant og det gamle kabelskiltet mot Nordsundet og havnet i sjøen på flo sjø. En snarrådig drosjesjåfør rullet ned ruta og fikk tak i skinna på kaikanten og holdt seg fast mens bilen sank under ham. 

Dette kunne ha blitt fatalt, da den gamle tretrappa på den kommunale allmenningen var råtnet ned over mange år. Endemuren var for liten, og trevirke råtner ikke på et par år. Trappen har ikke vært vedlikeholdt på over 50 år …! I min ungdom (som er lenge siden), ble folk som ramlet på sjøen berget der, også en klassekamerat. Havnevesenet hadde fått beskjed om tilstanden for flere år siden, men intet har skjedd. Fra Dykkerklubben tett ved hadde vi heldigvis satt opp en av våre dykkerleidere ved siden av den råtne stigen/trappa. Bilen berørte dykkerlideren under nedsynkingen, rev av det ene festet, men den sto lenge nok til at den kunne brukes (står fremdeles). Bakken/veien ned mot havna fra Strandgata er kommunal eiendom, men har de senere år ikke blitt brøytet, ikke sandstrødd eller saltet. Dette er på vinteren utført privat av Blikkenslager Lunds eftf. i arbeidstiden med egen kostnad (ikke natt til søndag).

I Kristiansund er her fokus på sentrumsdominert aktivitet på land, men i alle år har enkelte uhell foregått i havneområdet hvor folk berges med nødskrik eller omkommer. Er det akseptabelt at sikkerheten og berging av liv ikke prioriteres? Kan noen få tusen kroner spanderes på utskifting av råtne trapper, kaisikring og flere mulighet for å komme seg opp av sjøen etter uhell, til fordel for millioner som brukes til å skifte ut funksjonelle trapper med konsulentfirmas kostbare hjelp?

Få greier å dra seg opp fra den kalde sjøen, selv på båtpontonger i småbåthavnene. Flere småbåthavner har slike egne trapper på endepontongene, nettopp med tanke på slike uhell. Kommunen har sikkert snekkere og håndverkere som kan lage trapper som både går opp fra sjøen etter at noen har falt ned. Jeg har sett tegninger publisert som foreslår blomsterkasser og trær langs Vågekaia, og treoverbygging av Fisktrappa! Utrolig at sånt foreslås i en havneby! Dette er disrespekt mot byens historie! Kristiansund er en havneby, ikke ødelegg tilgjengeligheten til og fra havna hvor båter skal ha kaiplass med trafikk, av og pålessing - til og fra!  Man skal ikke risikere å snuble i blomsterkasser på kaia og falle i sjøen!

Fisktrappa er en av de få plasser, et historisk levende kulturminne hvor man lett kan komme opp om man faller i sjøen. Mange har allerede berget seg opp der gjennom årene. Den må vi ta vare på, den eneste store steintrapp vi har igjen her i byen, ikke rør eller forandre den, men godt vedlikehold er ikke å forakte.

Vi hadde i Kristiansund funksjonelt frivillig dykkerberedskap gjennom Kristiansund Dykkerklubb fra 1971, i 1980- og 1990-årene. Kristiansund Sparebank sponset eget dykkerutstyr som ble stasjonert på politikammeret, hvor flere dykkere var ansatt. Brannvakta hadde også sivile dykkere som kunne bruke utstyret. Et utvalg av erfarne dykkere fra Kristiansund Dykkerklubb sto på oppdaterte lister. Dette utstyret ble brukt til mange utrykninger. Vi hadde trening og kunnskap over mange år. Så kom bestemmelser fra arbeidstilsynet om sertifisering, 3-mannslag, dykker, reservedykker, dykkerleder med eget redningsdykkerkurs. Dermed falt hele den frivillige ordningen bort, men ingen beredskaps-redningsdykkere er kommet i stedet!

Utrolig nok har dette haltet og gått i mange år, få spørsmål stilles om dette, -inntil ulykkene er der! Brannvesenet sier at slik dykkeberedskap er for kostbar, men er den det når kommunen/bystyret heller bruker millioner til unødvendige trapper, blomsterkasser, barneleker og hageutstyr i tetteste sentrum? Prioriteringen kan forandres. Parkvesenet tar seg ellers av de eksisterende blomsterbed på en meget god måte.

Ut over 10 minutter under vann er muligheten til å berge liv minimal, selv om mirakler skjer med unge folk i meget kaldt vann. Helikopterberedskap fra Ålesund er bra for hele distriktet, men utrykningstid fra Ålesund med dykker tar minimum 15-20 minutter, -for dykkere som ikke er kjent i dette lokalmiljøet og havna.

 Jeg vet ikke hvordan en dykker skulle droppes fra helikopter i Nordsundet, men å fly lavt i det trange sundet mellom vårt toetasjes dykkerklubbhus og toetasjes hus på Nordholmen gir liten margin for sikkerhet, ingen landingsplass om det ikke har heiswire fra større høyde i mørket.

Det er et paradoks at dette skjedde like utenfor dykkeklubbens lokale i Strandgata, like ved sjøen. Men ingen av dykkerklubbens medlemmer er på ressurslisten til politiet, mens en lovlig dykker-utrykning skal foregå fra Ålesund. Jeg og flere bor 2-5 minutter unna Nordsundet, men er ikke godkjente redningsdykkere.  Jeg har dykkeerfaring over 54 år, ennå cirka 150-200 dykk i året, men likevel nær fossilisert. Selvfølgelig er det på tide at andre yngre og friskere dykkere overtar, men nødvendigvis ikke med helikopter fra Ålesund dersom liv skal reddes.

Brannvesenet gjorde også en hederlig innsats natt til søndag med svømmere. Men, De har ikke lov til å dykke med pressluft til 5 meters dybde og ha mulighet for å gjøre noe slik som regelen er i dag! Kan man egentlig nekte folk å prøve å redde liv om man mener forholdene tilsier det?

På natten er dette nær umulig for svømmere/fridykkere i slik rådende situasjon. Sertifiseringsreglene er slik at de kan risikere å se på at folk drukner, like utenfor rekkevidde. Her i byen er det fremdeles aktive sertifiserte arbeidsdykkere, også om bord redningsskøyta «Erik Bye». Vi har også flere dykkerfirma, Abyss, og andre som daglig er i vannet. Man kan også kjøre redningsdykkerkurs som ellers foregår over hele landet, men det skjer ikke i Kristiansund hvor vi har vann 360 grader inn og utenfor byen!

Dette bør være et signal til bystyre og ordfører. Se om det er mulig å få til redningsdykkerkurs, eller avtale med eksisterende dykkerfirma. Beredskap for rask utrykning krever kurs og trening. Beredskap koster penger, men berger man et liv er det verdt det!  Molde opplevde det samme problem etter at en bil kjørte på sjøen. 

Det ble litt komikk oppe i det hele sist søndag formiddag. Jeg var på formiddagen ved åstedet, ved eget klubbhus, hvor nedfarten fra Strandgata var sperret med dobbelt polititape. Et klubbmedlem strødde sand på veien fra sandkasse plassert der av kommunen, slik at vi kunne gå der. Jeg ringte politiet i Nordmøre, men ble satt direkte over til operasjonssentralen i Ålesund. Jeg spurte om sperrebåndene kunne tas ned av politiet, da utrykningsaksjonen for lengst var over og ingen etterforskning skulle fortsette, ifølge melding på tk.no. Tilgang til kaien og vårt klubblokale med luftkompressor var sperret. Jeg fikk kontakt med en hyggelig dame som ikke kunne svare direkte, men kulle ringe meg tilbake. Hun måtte sannsynligvis ringe opp til Kristiansund politistasjon.

Kort etter fikk jeg telefon tilbake om at sperringene skulle stå, da veien var glatt, og bilen skulle heves. Ja, det visste jeg allerede sa jeg, jeg sto jo der og hadde snakket med sjåføren. Jeg bemerket at det var glatt natta da bilen skled på sjøen, men nå var det strødd, og ikke grunnlag for sperring av «ikke så glatt vei». Jeg hadde da litt peiling. Jeg nevnte jeg hadde kjørt samme vei/bakke vinterstid i mange år på glatt og mindre glatt vei, og jobbet i politiet som kriminalteknisk etterforsker og dykker i over 25-30 år. Det hjalp ikke!

Gjett hvem som måtte fjerne sperringen da Autoelektro/Mekonomen og lastebil med stor kran fra Kleven ankom og måtte kjøre ned for heving av drosjen? Vi strødde mer sand og salt etter at sperrebåndene ble fjernet. Slik skal det ikke fungere! Setter politiet sperrebånd, er det også politiet som skal fjerne det.

Håper ny og bedre trapp kommer rimelig raskt på plass, samt armert kaikant som stanser neste bil som mest sannsynlig sklir ned på glatta. Mange andre biler hadde sklidd og stanset i dette kabel-skiltet tidligere også, det var bøyet og skadd fra tidligere uhell! Neas har fjernet kablene som skiltet varslet om.

Jeg må da håpe på positiv bedring fra mange etater etter dette.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags