Tid til omstilling

Av
DEL

LeserbrevI budsjett og handlingsplan for 2019 legges det opp til store innstramminger på de fleste tjenester i kommunen, og det foreslås å kutte inntil 90 stillinger. De fleste av disse kuttene tas i helse- og sosialsektoren. I handlingsplanen og budsjettet argumenteres det for at man skal klare å hente ut synergieffekter, innsparinger på grunn av effektivisering av tjenester etter omorganisering, framtidig effektivisering på grunn av ny velferdsteknologi, og at dette derfor ikke vil gå ut over tjenestekvaliteten siden Kristiansund i dag ligger over gjennomsnittet i vår Kostragruppe når det kommer til hvor dyrt vi driver våre tjenester.

Rødt Kristiansund er også opptatt av at kommunen skal ha en bærekraftig og robust økonomi, med rom for investeringer, utvikling og nyskaping, og ser at for å lykkes med dette trengs det å gjennomføre grep for å drive kommunale tjenester mer effektivt, og prioritere bedre hvordan vi bruker pengene våre.

Rødt Kristiansund mener derimot at de effektiviseringstiltak og omorganiseringer som skal føre til bedret samhandling i kommunen, som budsjettet legger til grunn for at man skal klare å opprettholde tjenestekvalitet og tilbud til tross for reduksjoner, ikke lar seg gjøre i løpet av så kort tid som foreslått. Administrasjonen tar ikke her hensyn til at man i en omorganiseringsprosess kan forvente dalende tjenestekvalitet og effektivitet før man får hentet ut effektene av nye måter å jobbe på. Videre er det naturlig at organisasjoner som er presset med tanke på antallet ansatte og ressurser, vil være mindre omstillingsvillige og omstillingsdyktige, og at de vil mangle kapasitet til å se nye måter å jobbe mer effektivt på.

Det er viktig å huske på at det er mennesker som skal omorganiseres og effektiviseres, og de trenger trygghet, tid og overskudd for å tørre å prøve nye måter å gjøre ting på. De involveringsprosessene som er nødvendig for å lykkes med slike omstillinger er tidkrevende, og da må man sikre nok folk på gulvet mens man bygger nytt. Dette er vanskelig å få til når det rasles med ostehøvlene og sykemeldingene hoper seg opp.

Det er et kjent bilde som ofte brukes for å illustrere tjenesteutvikling, av to stykker som drar en vogn med firkantede hjul og som ikke har tid til å prøve den nye oppfinnelsen, det runde hjulet, fordi de har det så travelt. De er ikke dumme, stae og vanskelige disse ansatte som ikke ønsker å prøve noe nytt. Dette er helt naturlige menneskelige prosesser og reaksjoner på en trussel mot deres arbeidssituasjon. De er bekymret for tjenesteleveransen, egen arbeidsmengde og for brukerne de skal tjene, og tør ikke kaste bort dyrebar arbeidstid på å prøve noe nytt som kanskje fører til at de bare havner enda mer på hælene med tanke på tjenesteleveransen og kvalitet.

Dette perspektivet bør også med når man vil effektivisere. Kanskje må man da trygge de ansatte på at tjenesten vil drives videre, og at tjenesteleveransen opprettholdes, ved å sette inn to nye til å gjøre deres jobb mens de får tid til å prøve ut den nye oppfinnelsen. Først da kan man få med seg de ansatte på å prøve, lykkes og å feile før man til slutt finner måter å jobbe på som funker for alle. Rødt Kristiansund mener at det først er på dette tidspunktet at man kan redusere og hente ut gevinsten av effektiviseringen.

Rødt foreslår derfor å vente med å nedskalere tjenestenes ressurser til man begynner å se effekter av de foreslåtte omorganiseringer, samhandling og effektiviseringstiltak som rådmannen skisserer. Omstilling tar tid, krever at vi alle er med på samme lag. For det er ikke tvil om at det i dagens tjenester er lidenskap, ståpåvilje og engasjement for jobben de utfører, men la oss rette dette engasjementet mot tjenesteutvikling sammen med trygge ansatte, heller enn å gjøre det til en kamp om å overleve i jobben de fleste trives og brenner for.

Videre ønsker Rødt Kristiansund at administrasjonen utreder mulighetene for å øke grunnbemanningen i tjenester som i dag er utsatt for høyt sykefravær og omorganiseringer, for å styrke organisasjonens kapasitet slik at de får overskudd til å implementere og utvikle nye samarbeidsmønster.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags