Er Høgsettunnelen halvferdig?

Av
DEL

LeserbrevIgjen er Høgsettunellen steng og trafikken fra E-39 sendes ned på bygdevegen langs Gjemnesstranda uten forvarsel.

Jeg har undret meg på hvor ofte Høgsettunnelen stenges, og av ulike grunner. Er det en ulykke eller prekær grunn til å stenge nyveien, kan jeg forstå at en må ty til omkjøring på gamleveien. Derimot at en legger den store trafikken med betydelig andel tungtransport som E-39 avvikler rett inn på en bygdevei for å gjøre alminnelig vedlikehold, det forstår jeg ikke.

Er dette vanlig praksis ellers i landet, for eksempel ved Hauke­bøen? Da nyveien på Gjemnesstranda gikk i behandling gjennom kommunestyret, ble dette gjort med kortversjonen for å vinne tid. Er dette noe som det ikke er tatt høyde for?

Det må være noe som er mangelfullt. Særlig sikring av nyveien er lagt til side i planleggingen, og det har resultert i nærmere 200 viltpåkjørsler siden veien åpnet. Med den positive trafikkøkningen, følger det negativ statistikk på viltpåkjørsler.

At en sender trafikken fra en 90-sone inn på en nå fungerende bygdevei der strekningen er lengre og farten skal være 60 km/t, innebærer fart som på nyveien opp mot 90 km/t og mer som resultat. Kanskje er det ubevisst, siden trafikantene og veitransportørene kjører mot klokka med tanke på reisetid, fergetider, leveringstidspunkt og andre grunner.

Spørsmålet er: Når blir Høgsettunellen ferdig, så bygdeveien langs Gjemnesstranda blir mindre belastet i tide og utide uten forvarsel.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags