Vi trenger en elbilpolitikk for bygda

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevEtter 2025 legges det opp til at alle nye personbiler i Norge skal være nullutslippsbiler. Vi ligger godt an. Men uten en offensiv elbilpolitikk for bygda, risikerer vi at Distrikts-Norge blir store tapere i framtidas grønne samferdselspolitikk. Bilistene på bygda må ikke låses fast i gammeldags fossil teknologi.

Arbeiderpartiet har gått inn for en differensiert drivstoffavgift for distriktene, altså at de som trenger bilen mest og ikke har kollektive alternativer skal få rimeligere drivstoff. Det er både rettferdig og rimelig. Men på sikt må alle bilister her i landet løftes inn i et grønt samferdselsskifte. Folk på bygda må også kunne kjøpe seg nye biler etter 2025, når Stortinget har sagt det bare skal selges nullutslippsbiler.

Det viktigste er å sikre ladeinfrastruktur i hele landet. Hvis elbilene skal bli en erstatning for fossilbiler, er det tilgang til hurtiglading som gjelder. Da bør minimumskravet være et hurtigladepunkt per 100. elbil, i tillegg til andre ladepunkt. Regjeringens visjoner for slik infrastruktur i Nasjonal Transportplan er dessverre null og niks. Problemet er at distrikts-Norge aldri vil få en slik infrastruktur utenfor hovedferdselsårene med mindre det offentlige tar ansvar der markedet ikke ordner opp på egen hånd.

Et annet problem er hvem som har det helhetlige ansvaret for å tilrettelegge for denne infrastrukturen. Mange kommuner gjør en kjempeinnsats i dag, men bilister kan ikke legge ut på langtur og være avhengige av entusiastiske initiativ og lokale lommer av offensiv klimapolitikk. Senterpartiet mener at Enova bør få ansvar for den helhetlige utbyggingen, og gi dem verktøyene de trenger til å gjøre en jobb for hele landet.

For få år siden trodde vi at elbil bare ville fungere for bykjøring og korte avstander. Nå vet vi at markedet utvikler seg i raskt tempo, og at mange nye modeller i ulike klasser kommer for salg innen 2020. Elbilen blir et alternativ for vanlige folk i hele landet – hvis du vet du får ladet når du trenger det.

Senterpartiet ønsker at kjøpsfordelene for elbil skal videreføres, men at man kan ha en gradvis utfasing av bruksfordelene for nullutslippsbilene fram mot 2030. Kommuner og fylkeskommuner har betydelig handlingsrom for å gi elbiler fordeler lokalt. Det aller viktigste det offentlige kan gjøre for å legge til rette for nullutslippsbiler, er likevel å sikre en infrastruktur, inkludert ladestasjoner, som elbilene kan kjøre på.

Norge har så langt vært et foregangsland i utbredelsen av elektriske personbiler. Men den neste generasjonen biler må fungere på langtur, og utenfor sentrale strøk. Norge bør gå inn i det grønne samferdselsskiftet som ett lag, derfor trenger vi en elbilpolitikk for bygda.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags