Else-May Botten (Ap) kan bli Møre og Romsdals elbilhelt

Av
DEL

LeserbrevStortinget jobber nå med statsbudsjettet for 2019. Som del av dette må energi- og miljøkomiteen og Møre og Romsdals representant Else-May Botten diskutere hvordan borettslag og sameierkan hjelpes i gang med å legge til rette for at alle beboere skal kunne lade elbilen sin.

For å få ned utslippene må bilparken gå over fra fossilt drivstoff til elektrisitet. Og Stortinget har vedtatt at hele nybilsalget skal være utslippsfritt fra 2025. I september utgjorde elbiler nestenhalvparten av hele nybilsalget i Norge, og 26 prosent i Møre og Romsdal. Men skal hele salget blielektrisk, må alle bilkjøpere være sikre på muligheten for å få ladet bilen sin.

Hjemmelading er det beste både for oss som forbrukere og for samfunnet. Hjemmelading er billigst, enklest og gir minst belastning i strømnettet. Og hjemmelading byr på få problemer om du bor ienebolig og kan sette opp en ladeboks på veggen. Vanskeligere blir det ofte i fellesparkeringen tilborettslaget. Mange borettslagsstyrer mangler kunnskapen som trengs om både teknologi og kostnader. En felles investering i å gjøre borettslaget ladeklart må likevel på plass, fordi alle nye biler skal være utslippsfrie om bare få år.

I en spørreundersøkelse Norsk elbilforening og Norsk boligbyggerlag har gjennomført blant folk som bor i leiligheter, oppgir 60 prosent at de ser det som lite sannsynlig at deres neste bil blir en elbil, nettopp på grunn av manglende lademulighet. En av fire boliger i Norge er blokkleiligheter. I vårt fylke finner vi 13.186 husstander i blokk. Det haster med å sikre at elbil også blir en mulighet for alle som ikke bor i enebolig eller rekkehus. Vi trenger en nasjonal støtteordning som kan bidra til at flere borettslag og sameier installerer ladeinfrastruktur for sine beboere. Erfaringen fra lokale initiativ i flere byer er at slikestøtteordninger gir akkurat det lille dyttet flere borettslag trenger for å legge til rette forelektrifiseringen av bilparken.

Men elbilpolitikken er et nasjonalt ansvar, og kan ikke være avhengig av den enkelte kommunes økonomi. Stortinget har satt ambisiøse mål for elbilsalget, og sendt et klart signal til bilister om å velgeelektrisk. Da må Stortinget også følge opp for å sikre tilgang til hjemmelading for alle de som skal blielbilister. Else-May Botten kan bli en elbilhelt i energi- og miljøkomiteen. Hun kan sørge for at visammen kan kjøre ut fra fellesgarasjene våre og inn i framtiden, med fulladede batterier. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags