Gå til sidens hovedinnhold

Gratis transport på havna

Artikkelen er over 5 år gammel

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Det er et positivt initiativ å utrede muligheten for å tilby gratis sundbåt i Kristiansund.

Les også: Vurderer at Sundbåten blir gratis

Det avgjørende spørsmålet er om Kristiansund kommune har råd til å vedlikeholde både båtene og driften uten inntekter. Selv om det er ulike syn på hvor gode og fine dagens sundbåter er, så er den en selvfølge å bevare verdens eldste kollektivtransport i kontinuerlig trafikk. Helt siden 1876 har folk betalt for å bli med Sundbåten mellom landene, fra 2018 kan det bli gratis om politikere og administrasjon finner at det er økonomisk forsvarlig.

I Fredrikstad er det også kommunen som har ansvaret for byfergene som frakter folk mellom øst- og vestsiden av Glomma. Til tross for moderne bruer er den en viktig del av det totale samferdselstilbudet i Fredrikstad. Derfor inngår byfergene også i kommunikasjonsplanen til Fredrikstad kommune og Statens vegvesen. Fra 1. januar 2013 innførte kommunen gratis byferge for publikum. Noe av hensikten var blant annet å redusere biltrafikken. Det ble det resultater av. Allerede den første gratismåneden økte passasjertallet fra 18.000 til 25.000. Nå har de 1,2 millioner passasjerer i året.

Bystyrerepresentant Kirsten Skaret (Ap) håper å få fylkeskommunen, som er medeier i sundbåtselskapet, med på laget. Det er naturlig at fylkeskommunen bidrar i et viktig kollektivtilbud i Kristiansund. Det kan også være mulig å tenke seg andre økonomiske bidragsytere for å sikre at det tradisjonsrike transportmiddelet utvikles og driftes på en best mulig måte.

Les også: - Et gedigent miljø- og sentrumstiltak

Sundbåten frakter rundt 90.000 passasjerer i året. Blir det gratis er håpet at dette vil øke betydelig. Det er flott at alle politikerne ønsker å få økt trafikk på havna, og slik redusere biltrafikken. Vi håper det er mulig å finne en løsning for å dekke de merutgiftene kommunen vil få.

Kommentarer til denne saken