Kristiansund, en god by og bli gammel i?

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Ikke alle her i byen grudde seg til alderdommen, ikke før de fikk vite at Kringsjå Sykehjem hadde 46 «åpne» avvik og, at fylkesmannen hadde mottatt et anonymt varsel.

Tilsynsrapporten fra fylkesmannen påviste deretter lovbrudd på flere områder.

Rådmann og ordfører toet sine hender, de viste jo ingen ting.

Dette er det jeg vet om «Avvik og varsler»:

• Et «varsel» sendes ofte til øverst ansvarlige for eksempel fylkesmann. I dette tilfelle ble det påstått at tjenestene deler av de eldre fikk fra Kristiansund kommune var dårlig.

• Med et «avvik» menes for eksempel; at en pleie-person melder fra til sin overordnede om at vedkommende ikke har tid eller ressurser til å utføre de oppgaver er pålagt. Alle avvik skal «lukkes». Dvs. feil må utbedres

På ekstraordinært bystyremøte ble det hevdet at de fleste «avvikene» var gamle og flere av forholdene var opprettet. Rådmannen forklarte dessuten at resten av misforståelsene først og fremst begrunnet seg på diverse skjema feil nede i hans organisasjon.

(Så nå vet dere det, alle pleiere, og mellomledere som syter om for lite tid eller ressurser, for å pleie de eldre. Dere kan heller ikke fylle ut skjema ...) Dette var ironi.)

I reportasjen på Nrk samme kvelden bystyremøtet ble avholdt fikk jeg sterke assosiasjoner til en sjøkaptein jeg kjenner (Stort sett seilte han jorda rundt uten mannskap). Sitat: «Først seilte jeg til New York, så gikk jeg til Japan, deretter gikk jeg til Hamburg, osv. osv. men, ... på tilbaketuren gikk vi på grunn.»

Jo det er greit med litt oppklaring. Vi føler oss liksom litt roligere.

En sannhet står allikevel fast; Rådmann er hovedansvarlig for at det å lages rutiner som gjør at og avviksmeldinger og varsler når fram. Der skal «avvikene» behandles og det skal lages nye rutiner som virker.

Denne saken står i grell kontrast til behandlingen Høyres gruppeleder Torbjørn Sagen fikk, da han rettet kritikk av sen saksbehandlingstid i plan- og reguleringssaker.

Tre ganger troppet Sagen og hans nestleder i Plan- og Bygningsrådet Bjarne Elde opp på rådmannens kontor, for å be rådmannen ta affære.

Da ingen endringer ble gjort, gikk Sagen til pressen.

Deretter kom det raskt varsler fra ansatte i etaten mot Sagen for mobbing og trakassering. Dette til tross for at Sagen ikke sa et eneste ord om den enkelte ansatte. Det var systemet Sagen kritiserte. Det er rådmann som er sjef for «systemet».

Rådmannen var da heller ikke sen om å reagere. Sagen fikk pusset på seg advokat fra KS (Kommunenes egen interesseorganisasjon) med beskjed om at videre kritikk kunne få konsekvenser for hans stilling som beredskapsleder i kommunen.

Rådmannens begrunnelse var at «Beredskapsleder-stillingen» betinget absolutt tillit i alle ledd i kommunen.

Som vanlig hadde jeg nær sagt, satt ordføreren (sjefen for alle kommunens politikere) stille i båten, uten å forsvare sin politiker-kollega.

Sagen engasjerte egen forsvarsadvokat, og saken ble lagt død. Advokatregningen måtte kommunen betale.

Varslet og avvikene om uverdige forhold ved Kringsjå Sykehjem nådde ikke fram. I Sagens tilfelle derimot, sto advokaten «i døra» meget raskt.

Sammenlikner vi disse to «varselsakene» er det nærliggende å anta at varslene om Sagen var et forsøk på å stoppe munnen på en frittalende politiker. I seg selv alvorlig, men dog. Sagen er en ressurssterk person, i stand til å forsvare seg. Det er ikke beboerne på Kringsjå.

Dersom rådmannen på sin side er så belastet at han ikke overkommer alle sine pålagte forpliktelser, får han delegere. Mitt forslag er at mottak av «Varsler og avvik meldinger» overtas av en frittstående revisor.

(Alternativt delegeres det til assisterende rådmann, eller beredskapsleder. Begge disse har formell kompetanse.)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags