Blir Repparfjorden ofret for elbiler?

Av
DEL

LeserbrevRegjeringen hevder gruvedrift ved Repparfjorden må til for det grønne skiftet, fordi kobberet trengs til strøm til elbiler. Men er det hold i argumentet? I liten grad.

Ja, det trengs mer kobber til en liten el-bil enn en liten bensinbil, omtrent fire ganger så mye. Men ifølge International Copper Study Group, går bare 13 prosent av verdens kobber til transport. Og bare en liten del av dette igjen til elbiler. I 2017 ble det produsert 73 millioner biler, av disse var 1 million elbiler. Det Nussir kan tilføre av kobber til markedet, vil med andre ord like gjerne gå til en voksende produksjon av bensinbiler. Eller til fyrverkeri, som er et annet eksempel på hva kobber brukes til.

Sammenligningen med koboltdebatten er slående. Avsløringene av barnearbeid og livsfarlige arbeidsforhold i produksjonen av kobolt i Kongo, ble raskt knyttet til batteriene i elbiler. Kobolt brukes også i flymotorer og i oljeraffinerier, uten at noen beskylder flyselskapene for barnearbeid.

Og hva med alle de mineralene som allerede er i omløp i verden i dag? På veien mot lavutslippssamfunnet kan vi ikke ta i bruk gårsdagens løsninger hvor vi henter ut mest mulig ressurser og skaper mest mulig avfall. Vi må heller finne løsninger som gir oss en sirkulær økonomi, og en vareproduksjon som gjør at alle naturressurser som er i bruk resirkuleres.

Kan Norge gå i front på å finne smartere måter for å hente ut og resirkulere mineraler som er i bruk – i alt fra batterier, byggematerialer, vindmøller og elbiler? Om regjeringen skal bruke klima og bærekraft til mer enn et trumfkort i en opphetet politisk debatt, er det der det bør gjøres en innsats.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags