Hvor skal vi?

Viser vei muligheter fra fra Smøla og med tilkobling til E39.

Viser vei muligheter fra fra Smøla og med tilkobling til E39. Foto:

Av
DEL

LeserbrevÅ bli fergefri for Aure og Smøla i retning sørover og innover må være et must. Men hvor skal veien gå? Hvordan skal dette finansieres? Bom penger nei takk.

Fremskrittspartiet i Aure har for fire år siden fått vedtak i kommunestyret at det skal jobbes med en fergefri løsning over Arasvik fjorden. Vi sa ikke da så mye om verken plan med dette eller hvordan dette gjør nytte for folket. Derfor vil jeg nå forsøke og ta velgerne igjennom framtidige besparelser, tidsforbruk og hvorfor dette er mere framtidsrettet enn dagens drøm om Talgsjøtunellen.

Litt av bakgrunn

Talgsjøtunellen ligger i dag som en våt drøm om en kryssing fra sør på Tustna og over til Kristiansund. Om man ser på skipstrafikk her, værforhold og lengde så forstår man godt at her er det krysning med tunnel under havets overflate som er den mest sannsynlige løsning så langt. På lik linje som at Smøla også bør få knytte seg til fastlandet, noe jeg kommer tilbake til.

Priser som har blitt nevnt i både artikler og i saksframlegg er på opp imot 6–7 mrd. kroner. Med dagens finansierings metoder sier det seg selv at her vil det da bli en høy sum med bompenger i lang tid. og man kan kun bruke en ferge strekning til og finansiere dette.

Derfor vil vi i Fremskrittspartiet ta med et alternativ til dette når det nå ser ut til at Nordre Nordmøre bru og tunnelselskap (NNBT) skal begynne jobben med utgreiing her.

Vi ser derfor litt lengre fram, og litt lengre her enn at all trafikk kun skal til Kristiansund. For hvor skal vi om 5-10-15-20 år?
Dette er spørsmålet NNBT bør utrede samtidig. For vi tror at trafikk bildet vil endre seg raskere enn hva vi trur i dag.

Krysning Arasvik fjorden, Edøyfjorden og løsninger

Edøya – Solskjelsøya: Dette er en fjord med særdeles mye stor skipstrafikk. Mest sannsynlig vil det hær være mest gunstig med en eller annen for for tunnel. Hvor og hvordan er noe NNBT bør vurdere flere muligheter på, på lik linje som det vil bli gjort på Talgsjøen. Fordelen her er at strekningen er mye kortere, samt at topografien under vann med justeringer kan bidra til at det kan brukes senketunnel.
Bru fra Solskjellsøya og over vil være et mindre prosjekt som ikke er av noen stor karakter.

Arasvikfjorden via Volungøya og Over på fastlandet. Her er det noe lettere og krysse, her kan man bruke flytebru fra Sør-Halsnes og helt over til Volungøya som ligger i utkanten av Halsafjorden. Og hvorfor? Jo dette for og slippe noen banebrytende prosjekter til himmelhøye kostnader. Mesteparten av skipstrafikken fra Halsafjorden og inn Vinjefjorden er mindre skipstrafikk hvor fartøyene har en maks seilingshøyde på ca. 25–30 meter. Derfor kan man ihensynta disse med en høyere bru fra Volungøya og over på fastlandet hvor naturen også naturlig legger til rette for dette.

Fordeler

Som godt kjent for de fleste jobbes det hardt med og realisere Halsafjord krysningen. Og med denne på plass, og vårt opplegg så vil dette være et knutepunkt for hele Nordmøre, og det vil samle hele regionen samtidig som det erstatter alle dagens fire fergesamband i Aure i ett jafs. Og med at man kan bruke fergemidler i 40 år til finansiering så kommer vi her langt og kanskje helt i mål.

Sykehuset på Hjelsett vil bli bygget, og dette vil korte reise tiden dit betraktelig. samtidig som reisetiden til ST Olav kuttes like så.
Det vil bli enklere og raskere for og transportere varer.

Grunnlag for Ekspressbuss fra Trondhjem og til Krifast med videre forbindelser mot sør og Kristiansund. Fastlandsforbindelse til Kristiansund, og videre om man skal enten sør, nord eller øst i landet. Vil være en kjempe bragd for næringslivet med tanke på transport.

Distanser: Veidholmen – Kristiansund. 1 time og 20 min. Tømmervågen – Kristiansund: 1 time. 1 time og 20 min fra Aure ca.

Så ja, vi kutter ikke nødvendigvis tidsforbruket til Kristiansund, men skal all trafikk som går sørover dit?

Totalt sett med ferdig utbygd E39 vil alle andre destinasjoner bli kortere. Og det beste av alt, veien er døgnåpen.

Så folkens, dette mener vi bør være med i planene til NNBT som et klart og tydelig alternativ til Talgsjøtunnelen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags