Gå til sidens hovedinnhold

Lokal bank advarer mot svindelforsøk: – Ikke fra oss

Flere kunder har fått en e-post der avsenderen utgir seg for å være Sparebank 1 Nordvest.

– Vi opplever i disse dager en oppblomstring av svindel mot bankkunder. Denne gang prøver de seg i Sparebank 1-drakt.

Dette opplyser kommunikasjonsrådgiver Even Gaarde-Landre i en e-post til Tidens Krav.

Banken får meldinger om at det er sendt ut e-post fra noen som utgir seg for å være Sparebank 1. Svindlerne forsøker å få mottakerne til å gi fra seg koder, passord og sensitive opplysninger slik at de får svindlet store summer.

– Vi vil advare folk mot disse svindlerne. Svindlerne bruker kyniske og utspekulerte metoder, og det er viktig å være på vakt, sier Gaarde-Landre.

Falsk side

I e-posten blir kunden fortalt at kort og kontoer er deaktivert på grunn av mistenkelig aktivitet. I e-posten er det også lagt ved en link som sender kundene til en falsk Sparebank 1-side.

– Denne mailen er ikke fra oss, og vi ber våre kunder om å ikke trykke på denne linken. Verken vi, eller noen andre banker, vil be kunder om å oppgi BankID- informasjon, passord eller koder, sier Gaarde-Landre.

Han har et klart budskap til kundene.

– Om noen ringer, SMS-er eller mailer deg og på noen som helst måte ber deg om å oppgi personlige koder eller passord – er det fare på ferde. Legg på eller la være å besvare henvendelsen. Uten disse opplysningene får ikke svindlerne utrettet noen ting. Derfor er det så viktig at alle sprer denne informasjonen til flest mulig.

Her er bankens råd for å unngå svindel:

1. Aldri oppgi BankID-informasjon eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.

2. Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.

3. Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.

4. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.

5. Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.

6. Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.

Kommentarer til denne saken