Atlanterhavstunnelen AS må fornye betalingssystemet sitt

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerI Tidens Kravs artikkel den 24. 11 om at Atlanterhavstunnelen AS må fornye betalingssystemet i bomstasjonen kommer det fram at dette vil ha vesentlige kostnader.

Kommunestyret i Averøy og Kristiansund hadde behandlet en sak tidligere i november angående betalingssatser for utslippsfrie biler. I denne forbindelsen fremmet Kristiansund FrP ved Erik Aukan et forslag om å innføre Autopass som betalingsløsning, siden utskifting av eksisterende system allerede var nært forestående.

God gevinst

Det ble samtidig foreslått å avvikle passasjerbetaling. Det er synd at flertallet av politikerne i Kristiansund ikke vil fjerne denne sosiale forskjellen som passasjerbetaling utgjør for innbyggerne. Barnefamilier, pendlere og andre som reiser mye ville hatt god gevinst av å slippe den ekstra kostnaden, den siste bemannede bomstasjonen i Norge.

Å fjerne passasjerbetalingen ville gitt gevinster for miljøet med mer samkjøring. For Kristiansund er dette også et tap at handelslekkasjen til Molde fortsetter. FrPs forslag om å innføre Autopass og fjerne passasjerbetalingen ville gitt innsparinger på utgifter og mye bedre økonmiske betlingelser for brukerne.

Det er synd at flertallet av politikerne i Kristiansund og Averøy fremdeles synes dyre, manuelle betalingsløsninger er bedre, og at iveren hos det politiske flertallet og i administrasjonen ved å opprettholde status quo er så åpenbar.

Avvikling av passasjerbetaling

Vi sparer oss til fant ved å bruke dyre betalingsløsninger! Administrasjonen i kommunene Kristiansund og Averøy hadde ikke informert bystyret om at utskifting av betalingssystemene var nær forestående.

Dette burde vært lagt ved i sakspapirene, en vesentlig detalj for å kunne ta avgjørelser! Saken om bompengesatser for nullutslipsskjøretøy skal opp til behandling av fylkestinget i desember. Jeg håper på et bedre resultat der ved å foreslå Autopass og avvikling av passasjerbetaling.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags