Freifjord-tunnelen - en dødsfelle?

Av
Artikkelen er over 17 år gammel
DEL

Den havarerte traileren, som forårsaket all røyken, slepes opp av Freifjordtunnelen. (Foto: Rune Edøy)

Fredag 25. juli oppsto det en meget farlig situasjon i Freifjord-tunnelen. En brann i motoren på et vogntog skapte voldsom røykutvikling, og antakelig var det bare flaks som gjorde at ingen ble drept eller alvorlig skadet. Flere biler kjørte inn i et røykhav der sikten var tilnærmet lik null - det sier seg selv at risikoen for kjedekollisjoner med personskader og påfølgende storbrann da er overhengende.

Dagen etter hadde Tidens Krav en meget god og fyldig dekning av det som skjedde. Journalistene fra avisa avdekket blant annet flere forhold som bør få politikere og veimyndigheter til å hoppe i stolene:

* Freifjord-tunnelen mangler et sensor-system som kan alarmere når siktbarheten blir farlig lav.

* Brannvesenet har ikke direkteforbndelse med bomstasjonen for varsling av brann i tunnelen og påfølgende stenging av veien - iallfall fra Gjemnes-sida.

* Politiet på stedet var ikke i stand til å kommunisere fortløpende med røykdykkere og brannfolk som hadde beveget seg inn i tunnelen. Situasjonen var tydeligvis svært uoversiktlig da dramatikken sto på som verst - både når det gjaldt årsaken til røykutviklingen, eventuelle personskader og status for brannfolkene som var inne i tunnelen.

Disse forholdene reiser en del spørsmål som ansvarlige myndigheter bør besvare raskt - og møte med nødvendige tiltak:

Har brannvesen og politi i Krifast-kommunene Frei, Gjemnes og Tingvoll gode nok rutiner for samarbeid og kommunikasjon under en katastrofesituasjon i tunnelen? Denne gangen viste det seg at problemet var ufarlig røyk som ga dårlig sikt, og at ingen ble alvorlig skadet.

Hva om brannfolk skulle gått flere kilometer inn for å ta seg av drepte og skadde i et titalls brennende kjøretøyer?

Har Statens vegvesen sørget for at sensorer og alarmsystemer i tunnelen gir den tryggheten som trafikanter på Nordmøre har krav på når de daglig bruker Krifast-sambandet?

Mener Statens vegvesen og brannvesenet i Krifast-kommunene at rutiner og utstyr for en rask stenging av Freifjord-tunnelen i en krisesituasjon er gode nok?

Fredag den 25. juli bør bli en vekker for alle som har ansvar for sikkerheten i Freifjord-tunnelen. Her er det kanskje mer å ta fatt på enn vi trodde?

Steinar Reiten,

fylkestingskandidat, Møre og Romsdal KrF

Artikkeltags