Med priskuttet er målet å konkurrere mot Rema 1000, Kiwi og Coop Extra, som er de tre store lavpriskjedene i Norge.

– Og da snakker vi prisgaranti: Å matche alle varene som man finner i en Rema 1000-butikk, sier Oda-gründer Karl Munthe-Kaas til E24.

Oda har ingen fysiske butikker. Kundene bestiller matvarene på nett, og Oda leverer dem direkte hjem til kundene.

Setter prisene ned 6 prosent

Gründeren sier at de i snitt setter prisene ned 6 prosent. Målet er å vokse raskere.

– Det høres kanskje ikke så mye ut, men det er gigantisk i dagligvaresammenheng. Og for folk flest er dagligvare en av de største utgiftspostene, bortsett fra bolig, sier han.

Munthe-Kaas sier at Oda tidligere har vært en premium-service der man kjøper seg tid, men at man med priskuttet får tiden gratis.

– Men det har vært nødvendig med teknologi, og det har vært nødvendig med skala. Nå har vi det, sier Munthe-Kaas.

Ekspert: – Positivt

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole sier til Dagens Næringsliv at det er positivt for markedet at Oda går inn og konkurrerer mot de tre store aktørene Rema, Kiwi-eier Norgesgruppen og Coop.

– Jeg opplever at Oda har vært noe dyrere enn dagligvarebransjen på grunn av transportkostnader, men de har knekt kostnadskurven som gjør at de kan drive ned kostnadene uten å ødelegge forretningsmodellen sin ved å øke underskuddet, sier Andreassen.