Inger vil ha barna med på lek med lyd

Inger Gundersen og Dag Håvard Engebråten synes det er gøy å se at barnas følelser settes i scving når de reiser rundt med «Lydvingen».

Inger Gundersen og Dag Håvard Engebråten synes det er gøy å se at barnas følelser settes i scving når de reiser rundt med «Lydvingen». Foto:

Av

Å lage teater for barn er ikke noe man skal ta lett på. Inger Gundersen føler hun har knekt en kode med forestillingen «Lydvingen».

DEL

900 forestillinger har det blitt siden manuset var klart i 2009. De fleste gjennom Den kulturelle skolesekken. Men under Operafestukene er Gundersens kompani Teater Spillebrikkene klar med åpen forestilling, og hun håper å engasjere både barn og voksne.

– Jeg tenker at barneteater ikke bare er for barn. Barna skal engasjeres, men det skal også være en opplevelse for de voksne å ta barna med på teater, sier Gundersen.

Når hun setter sammen ei teaterforestilling, enten det er for barn eller voksne, bruker hun seg selv og sine kollegaer som utgangspunkt. Hva liker vi, hva har vi lyst til å gjøre.

– Det er ikke noe forskjell på teater for barn og voksne, tenker jeg. Det handler om å skape noe som engasjerer, noe man kan kjenne seg igjen i, som spiller på følelsesregisteret og som betyr noe. Vi har tydelig truffet med «Lydvingen».

Blir sliten av lydene

 

I oppsetningen møter vi Lyder, kona Lydia og naboen. Lyder er sliten av alle lydene i verden og ønsker seg stillhet. Lydia er ei skravledame, har masse energi og vil finne på ting hele tiden. Naboen er bare barnslig og irriterende.

Superhelten Lydvingen kommer Lyder til unnsetning med en lydofon. Derfra blir det lek med lyd og stillhet, helt til man selvsagt får en lykkelig slutt.

– Underveis engasjerer vi ungene, og vi ser ofte at de tar Lyders parti i saken. De får oppriktig lyst til å hjelpe ham. De får litt følelser for ham. Spesielt når det kommer til å få Lydia bli igjen, forteller Gundersen.

Hun legger til at det å dra barna inn i forestillingen kan slå alle veier, men skuespillerne er

sitt ansvar bevisst, og holder i tøylene etter beste evne.

– Hvis det er barn som blir veldig intense og aldri gir seg, setter vi selvsagt pris på at foreldrene tar tak. Men det går som regel greit. Når barna føler at de får eierskap til forestillingen, skaper de noe sammen med oss på scenen og vi opplever mange flotte øyeblikk, som vi aldri får igjen.

La barna få være barn

I forhold til hvor mye foreldre skal hysje på barna mener Gundersen at man må se an forestillingen.

– Skal det være en vegg mellom sal og scene er det selvsagt annerledes enn når vi inviterer barna inn i forestilling. Men noen ganger er det mer forstyrrende med voksne som hysjer, eller trykker på mobilen, enn engasjerte barn. La barna få være barn. De går sjelden inn for å ødelegge. De blir jo bare engasjerte, følelser settes i sving og det er jo akkurat det vi ønsker skal skje.

Flott av Operaen

«Lydvingen» er en av flere forestillinger for barn under Operafestukene 2019. De andre er «Katta og andre strofer» og «Prinsessen på erten».

Fusentast et musikalsk dypdykk i nonsenspoesiens univers, ved hjelp av figurteaterets uendelige muligheter. Den andre er ei danseforestilling basert på H.C. Andersens eventyr.

Alle forestillingene spilles på lørdagene under Operafestukene, i Klubben i Festiviteten.

Inger Gundersen synes det er flott at Operaen i Kristiansund tenker på barna.

– Jeg mener barn trenger å utfordres gjennom teater, og skal de lære seg å like det, må de presenteres for det. Ikke bare gjennom skolen, men også slik at barn og foreldre kan gå sammen.

Artikkeltags