Smølasuksess i Oslo

Smølværingene har hvert år besøk av rikspolitikere med stort medieoppbud.

Smølværingene har hvert år besøk av rikspolitikere med stort medieoppbud. Foto:

Det er ikke bare i Kristiansund smølabonan er populære. For 11. året på rad setter smølværingene denne uka kurs til Oslo på Matstreif

DEL

Matstreif er Norges største nasjonale matfestival, og stedet for den som er opptatt av gode og ekte smaksopplevelser.

Smølas «messegeneral» Einar Wikan har vært med siden starten, og forteller om gode besøkstall i Oslo.

Arrangementet har sakte, men sikkert økt fra noen titusen besøkende, til forfjors rekordtall på nærmere 300.000 besøkende. Smøla har hele tiden vært i eget telt på 60 kvadratmeter, og blir, ifølge Wikan, virkelig lagt merke til i hovedstaden. Her får du de kjente smølaproduktene av krabbe, hval, tare, laks, villsau, honning, marmelader, fiskemat og gulrøtter. Og så byr vi på oss selv, ler Wikan.

– Vi er ca. et par dusin sammensveisa selgere fra Smøla som står på fra morgen til kveld under Matstreif, og vi har det veldig kjekt sammen. Så er det veldig artig å se at nye generasjoner kommer til, for å si det sånn, de som er med på årets Matstreif er mest i alderen 20-30, så får vi i generasjonen over bidra med vår rutine, sier Wikan.

Matsreif samler hele Mat-Norge fra Finnmark i nord til Sørlandet i sør, og festivalen har både et nasjonalt og internasjonalt publikum. Flere utstillere fra Nordmøre er på plass, men det er bare smølværingene som reiser i samlet tropp og markerer seg samlet i messeområdet som strekker seg fra Aker Brygge til Oslo rådhus.

Smøla kommune har i alle elleve år støtta prosjektet, slik at de som selger varer får fri transport med Brødrene Sætran og teltleie er betalt.

– Dette er nok Smølas suksessoppskrift. Vi er med på mange messer gjennom året, og med en positiv kommune i ryggen har vi gode muligheter for å selge øya vår. Vårt slagord er at vi må ut og besøke verden, om verden skal komme til oss.

Artikkeltags