Får eget galleri i Oslo

Tore Bjørn Skjølsvik settes pris på, også i Oslo. (Alle foto: Per Magne Dahalen)

Tore Bjørn Skjølsvik settes pris på, også i Oslo. (Alle foto: Per Magne Dahalen)

I en alder av snart 80 år er Tore Bjørn Skjølsvik fortsatt aktiv kunstner. Søndag får han sitt eget galleri i Oslo.

DEL

Skjølsvik vokste opp i Tingvoll og står bak flere kjente skulpturer over hele landet. Han har galleri i Angvika og står bak skulpturene av Klippfiskkjærringa og Sildegutten på Piren i Kristiansund og skulpturen i Bjørneparken på Nordlandet - for å nevne noen av hans lokale arbeider.

Førstkommende helg hedres kunstneren med åpning av et galleri og museum i Oslo.

Søndag vil Oslos ordfører Marianne Borgen lede den offisielle åpningen av TBS Gallery i Oscars gate 23, etter en periode på to år med forberedelser og ombygging. TBS Gallery omfatter en stor hage, atelier og galleri på 500 kvadratmeter og inneholder over 150 kunstverk utført av kunstneren selv.

Initiativtakerne til prosjektet er journalist i Kapital og = Oslo Lene Tangevald-Jensen, industrieier Olav Nils Sunde og Tore Bjørn Skjølsvik, skriver TBS Gallery i en pressemelding.

Kultursenter

Tore Bjørn Skjølsvik har gjennom et langt kunstnerliv utført mer enn 70 skulpturer og kunstverk som er innkjøpt og plassert i det offentlige rom over hele landet. Han har stått sterkere ute i distriktene enn i de mer urbane strøk, men åpningen av TBS Gallery har som mål å endre på dette.

I tillegg til å fremvise Skjølsvik kunst, er planen at Oscars gate 23 skal bli et kultursenter for gjemte og glemte kunstnere. Det skal også være et samlingspunkt til glede for Oslo – ikke minst for nabolaget i Homansbyen – med ulike happeninger, skriver TBS Gallery.

Klassisk tradisjon

Skjølsvik er utdannet ved Statens Håndverk og Kunstindustriskole (1958-59), ved Central School of Arts and Crafts London (1960-61) og ved Statens Kunstakademi (1963-1967). I 1962 debuterte han på Høstutstillingen. Han arbeider i klassisk tradisjon. Sanselighet, inderlighet og naturtrohet er sentrale sider ved hans kunst.

Foruten «Klippfiskkjerringa» (1992) i Kristiansund, er hans mest kjente skulpturer «Gruvearbeideren» (1999) i Longyearbyen på Svalbard, «Sjømannsfamilien» (2000) på Kilsund ved Arendal, «Utvandrerminnesmerke» i Kvinesdal (2002), «John Arne Riise» (2005) på Color Line Stadion i Ålesund og «Gatebarnas far» (2006) ved Oslo S.

Hans siste offentlige skulptur, «Bondefiskarkona», ble avduket i Kvæfjord høsten 2018. De tre fem meter høye hesteskulpturene, som nå er utstilt på Tjuvholmen, faller inn i en større installasjon under utvikling som vil bli oppført i utlandet, skriver TBS Gallery.

Artikkeltags