Barnebarnet avduker minneplate for Stella-ankeret

Ankeret etter «Stella» har ligget godt synlig i bybildet i Kristiansund i mange år. Nå kommer det også en minneplate. (Foto: Håkon Bloch)

Ankeret etter «Stella» har ligget godt synlig i bybildet i Kristiansund i mange år. Nå kommer det også en minneplate. (Foto: Håkon Bloch)

Knud Andreas Knudsen var kaptein om bord på fullriggeren «Stella» da den forliste ved Smøla i 1920. Et anker fra «Stella» har i mange år ligget tydelig plassert i Kristiansund, og tirsdag klokka 12 vil Unni Brennevand Krefting, Knudsens barnebarn, avduke en minneplate ved stokkankeret i Kaibakken.

DEL

Det var Norsk Skipshistorisk Selskap Nordmøre som kom med forslaget om at det burde komme en eller annen form for informasjonsplate ved stokkankeret nederst i Kaibakken. Dette ble positivt mottatt av havnesjef Arnt Honstad og Kristiansund og Nordmøre Havn IKS.

Før stokkankeret til Stella fant sin nåværende plass, hadde det i en rekke år tjent som anker for fortøyningsbøyer på havna i Kristiansund.

Forliste i 1920

Den 80 meter lange fullriggeren ble bygget i Skottland i 1902 og levert som S. Celeste til et italiensk rederi. I 1912 ble skipet solgt til Tyskland og fikk nytt navn; «Olona».

Stella ved kai. (Foto fra Unni Krefting Oslo).

Stella ved kai. (Foto fra Unni Krefting Oslo).

Tidlig i første verdenskrig ble skipet oppbrakt av en britisk krysser og ført til engelsk havn. Her ble det erklært for god prise og solgt på auksjon. Nå ble det kjøpt av et norsk rederi, A/S Exelsior i Kristiansand og fikk nytt navn nok en gang, denne gang Stella, forteller Skipsfartshistorisk forening i sin orientering om skipet.

24. september 1920 gikk skipet ut fra den amerikanske østkysten med en større kullast for Göteborg. Kapteinen om bord, Knud Andreas Knudsen, hadde med seg et mannskap på 21 mann. Underveis til Europa ble det etter hvert dårlig vær og under sjøretten som ble satt i Kristiansund i forbindelse med forliset, ble været beskrevet som «under vedvarende orkanagtig med et voldsomt opprørt hav».

Sank på kort tid

Det hadde oppstått alvorlige skader i tilknytning til ror og styreanordninger. Da man 4. november var kommet i nærheten av Grip, ble det tatt om bord los. «Stella» skulle krysse mellom Grip fyr og Griptaren inntil dagslyset kom. Men skipet gikk på grunn ved Lyngværet i Smøla 5. november. Begge ankrene ble satt ut for å hindre at «Stella» skulle skli ut på dypt vann.

Stella forliste ved Lyngværet i november 1920.  (Foto Fotograf Engvig Kristiansund)

Stella forliste ved Lyngværet i november 1920. (Foto Fotograf Engvig Kristiansund)

– Neste dag sank forskipet i løpet av et par minutter. Fem mann hoppet på sjøen og kom seg til land, de øvrige utstyrte seg med redningsvester og tok opphold i riggen. Etter en kort stund kom det båthjelp fra land og fikk de resterende folkene til land, går det fram av orienteringen fra Skipsfartshistorisk forening.

Kaptein Knudsen og fru Hanna om bord på Stella. (Foto via Unni B. Krefting)

Kaptein Knudsen og fru Hanna om bord på Stella. (Foto via Unni B. Krefting)


Minneplate i granitt

I tillegg til Unni Brennevand Krefting vil også havnesjef Arnt Honstad og Jørgen Strand, formann i Norsk Skipsfartshistorisk Selskap Nordmøre, delta ved avdukingen. De vil fortelle litt om stokkankeret og litt om forliset til Stella.

Minneplaten er utført i sort granitt og står på en lav sokkel. Den er laget ved Brødrene Strand Stenhuggeri AS, det samme firmaet som laget Skonnertbriggen i Øverparken. Minneplata viser en tegning av den tremastrede fullriggeren i tillegg til at det er en kort informasjon både om Stella og om stokkankeret.

Artikkeltags