Kruse Larsen: Ny rekord i 2019 og vekst gjennom koronakrisen

–  Vi har kommet oss godt gjennom en ekstraordinær vår, sier daglig leder Jan-Erik Larsen (nummer tre fra høyre).

– Vi har kommet oss godt gjennom en ekstraordinær vår, sier daglig leder Jan-Erik Larsen (nummer tre fra høyre). Foto:

Kruse Larsen startet et nytt datterselskap, fikk to nye eiere og leverte nye rekorder på både omsetning og resultat i 2019. Byrået melder også om sterk vekst gjennom første halvår.

DEL

– Vi har forsterket posisjonen vår på strategi, politikk og krisekommunikasjon. I tillegg har satsingen på bærekraft vært svært verdifull både for eksisterende og nye kunder. Jeg er veldig stolt over det vi leverte i 2019 og det vi leverer hver eneste dag, sier daglig leder Jan-Erik Larsen i en pressemelding fredag ettermiddag.

I presseskrivet opplyser det dertil om at selskapet økte omsetningen fra 33,177 millioner kroner i 2018 til 40,941 millioner i 2019, mens byråinntektene gikk fra 32,127 til 38,867 millioner.

Driftsresultatet økte fra 5,185 millioner til 6,225 millioner, som gir en driftsmargin på 16 prosent av byråinntekten.

– Det er et resultat vi er godt fornøyde med. Vi har en modell der vi deler ut en god andel av overskuddet i bonus til de ansatte, og den ble rekordstor for 2019. I tillegg koster det å satse på nye prosjekter og innovasjon, fortsetter Larsen.

Kruse Larsen startet i fjor datterselskapet Pressure sammen med det svenske kommunikasjonshuset Reform Society. Selskapet ledes av Celine Gran og spesialiserer seg på digital public affairs og engasjementsdrevne kampanjer.

Pressure har, som Kruse Larsen, helt åpne kundelister.

Rekord

– Vi har hatt enorm glede av kompetansen, teknologien og mulighetene Pressure gir. Det er imponerende å se hva de får til for kundene, sier Larsen, som også er fornøyd med de foreløpige økonomiske resultatene fra nysatsingen.

Kruse Larsen styrket seg i 2019 kraftig på bærekraft, energi og klima, og sjømat. Selskapet har også bistått flere kunder med finansiell kommunikasjon. Det, kombinert med posisjonen på krisekommunikasjon og politiske rammevilkår, har gjort at selskapet har opplevd rekordomsetning så langt i 2020.

– Høsten er uforutsigbar og kan bli tøff for alle. Men vi har kommet oss godt gjennom en ekstraordinær vår. Da krisen traff Norge med full kraft i mars, ble det et mål for oss å ikke permittere eller kutte i lønningene. Det har gått bra. Vi har fått stor tillit fra kundene og har bistått med å håndtere alle sider av krisen, både internt og eksternt, sier Larsen.

– Hele første halvår har vært rekordtravelt. Vi har også forsterket laget ved å hente Anne-Kathrine Nygård Bergh fra GambitHill & Knowlton midt under krisen, sier Larsen.

Det er fra før kjent at Kruse Larsen solgte sin andel av byrået Storm Communications til Petter Stordalens Strawberry-system i vår.

– Vil ha flere ansatte

– Krisen medfører fortsatt stor usikkerhet. Men vi har lagt et solid grunnlag gjennom en sterk vår. Og vi har flere spennende satsinger på gang utover året. Vi har hele tiden sagt at vi ikke skal bli så mange at vi må flytte ut av Inkognitogaten 1. Men her er det plass til flere, både hos oss og i Pressure. Vi ser etter både flinke rådgivere og spennende kunder, sier Larsen.

Det skjedde ellers endringer på eiersiden i Kruse Larsen i 2019. Lars Løseth solgte sine andeler i selskapet. Kruse Larsen eies nå av fem ansatte: Jan-Erik Larsen, Bjarne Håkon Hanssen, Tim Peters, Lisbeth Berg-Hansen og Christopher Amundsen Wand. LisbethBerg-Hansen er fortsatt styreleder.

– Vi legger vekt på å utvikle eierskapet i Kruse Larsen og vil gjerne ha flere ansatte på eiersiden. Vi kommer til å jobbe videre med en partnermodell som ivaretar dette. Og det gleder meg at Lisbeth og Christopher har tro på selskapet og ønsket å bli eiere, avslutter Larsen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken