– Driftskostnadene med økende og vanskelig å estimere kostnader for flydrivstoff har satt selskapet i en slik posisjon at ledelsen har sett seg nødt til å slå fast at det ikke lenger gir mening å fortsette innsatsen med omorganisering, rekapitalisering eller alternativt salg og dessverre må kunngjøre at Detur er tvunget til å begjære seg konkurs, skriver operatøren.
Selskapet peker også på krigen i Ukraina som årsak til at det ble umulig å opprettholde driften.
– De som har bestilt reise, må innstille seg på at det ikke blir tur. For å få tilbake pengene, finnes det i hovedsak to gode muligheter: kortreklamasjon og reisegaranti. I tillegg bør du uansett melde krav til konkursboet, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til NTB.
Kunder som har betalt med kort, kan ta kontakt med kortutsteder og kreve pengene derfra. Iversen legger til at Deturs uttalelse viser til at mange kortutstedere har holdt tilbake en god del penger.
– Jeg håper dette betyr at flesteparten av de berørte reisende har betalt med kort, sier han.
Dersom man ikke kan få noe fra kortutsteder, kan man vanligvis kontakte Reisegarantifondet.
– Forskjellen her er at garantien er stilt i Sverige, ikke i Norge, som er vanlig for pakkereiseselskaper som opererer her. Vi har veiledning for dette på Forbrukerrådets nettsider, sier Iversen.
Avlyste fra Kristiansund
Detur stanset virksomheten ut året 23. september. Det ble forsøkt å skaffe kapital og omorganisere, men det var ikke mulig å berge selskapets likviditetssituasjon.
Etter driftsstansen i september har Tidens Krav vært i kontakt med kunder fra Kristiansund som fremdeles venter på penger fra selskapet etter avlyste charterturer tidligere i sommer.

Avlyser alle charterturene til Tyrkia: – Ikke i nærheten av nok bestillinger
Flere skandinaviske medier har meldt om Detur-kunder som har fått problemer med reiser der de må betale ekstra. Ifølge Aftonbladet har svenske charterturister blitt tvunget til å betale for forhåndsbetalte hotellrom i tyrkiske Alanya fordi Detur ikke hadde betalt for rommene.
Tidens Krav har skrevet flere saker om kunder av Detur som har vært frustrerte over reiseselskapet. Les mer her:

Reiseselskapet skylder kunder penger – slettet kritiske kommentarer på Facebook

Ventet flere måneder på å få tilbake pengene for kansellerte reiser – pengene kom da TK tok kontakt: – Det er ille

Ferien ble kansellert i mai, men Grete måtte vente på å få tilbake pengene: – Jeg synes ikke det er riktig

Line ble rammet av charteravlysning: – Vil gjerne benytte oss av lokale tilbud

Kansellerte over 90 Syden-turer, også fra Kristiansund: – Vi føler oss lurt og veldig dårlig behandlet
