Thon har satt seg i markedet

Glad gjeng: Gunn Iren Olsen (fra venstre), Britta Joø, Jan Henrik «Jannis» Olsen, Anette-Brigita Ounapuu, Camilla Thomassen, og Monika Fikkan Berge har det utrolig kjekt på arbeidsplassen.

Glad gjeng: Gunn Iren Olsen (fra venstre), Britta Joø, Jan Henrik «Jannis» Olsen, Anette-Brigita Ounapuu, Camilla Thomassen, og Monika Fikkan Berge har det utrolig kjekt på arbeidsplassen.

Artikkelen er over 4 år gammel

Service fra A til Å er mottoet til denne gjengen.

DEL

Jeg sitter på kaikanten på Thon hotel Kristiansund med herlig utsikt mot Sørsundet, Bremsneshatten og et lite stykke Norge i miniatyr. Benket foran meg sitter hotellets direktør, Britt Joø. Smølanavn som klinger for en med barndomsminner fra Rotværet, en liten rotur fra Joøya.

– Vi lar slekters gang ligge, hvordan er det å være sjef på et hotell?

– Det er veldig bra. Jeg har vært her siden hotellet ble åpnet i 2009. Siden har det egentlig gått bare én vei. 2013 var et fantastisk år, det var litt tøffere i fjor, men i år er det veldig bra igjen.

Finner løsninger

– Hva er greia di for å nå mål du har satt?

– Det er å yte service fra A til Å. Vi sier aldri nei. Vi prøver uansett å finne løsninger. Vi konkurrerer tross alt med dem som er her i byen, i sentrum.

Joø legger ikke skjul på at det har vært beinhard jobbing og at de har brukt noen år på å sette seg i markedet.

– For å nå dit sørger vi for at alle blir tatt på alvor, at alle blir møtt. De som jobber her på hotellet er naturlig hyggelig, slår sjefen fast med et ditto smil.

Joø mener det er et kjempeviktig pre for personalet.

– Jo, fordi alle har fine hotell, de fleste har bra mat, så service er greia vår.

– Ka med kosten?

– Det siste året har vi begynt å satse på food and beverage (F&B) – på god mat. Jeg har en fantastisk F&B-sjef som har erfaring fra Statholdergaarden, pluss soussjefer som er veldig dyktige. Maten skal smake godt hver gang, fastslår direktøren.

Bekjentskaper

– Du er omgitt av kvinner?

– Det er ikke bevisst. Jeg velger medarbeidere som er dyktige. Å plukke ut folk går via bekjentskaper. Det har vært en stor suksess for meg. Vi har ikke hentet så mange fra byen, heller rekruttert dem som er på vei hjem.

– Blir du aldri irritert?

– Ve, kunden har alltid rett, også i vår bransje. Det hender at vi får merkelige forespørsler, men det går stort sett bra. Vi prøver så godt vi kan.

– Kristiansund er en fantastisk by, sier Joø, som kom tilbake til by'n på fire land etter 20 år i utlendighet. Det har hun aldri angret på.

Håper å se Solskjær

Vi praier norgesferierende Eva og Per Arne Haugedal fra Kristiansand utenfor hotellet.

– Hei sann! Hva synes dere om Kristiansund?

Det bilferierende paret har kjørt kysten oppover til ballby'n, sovet seg natta over på hotell og storkoser seg.

– I går gikk vi opp på Bautaen, og vi smakte på verdens beste bacalao. Vi har aldri vært i Kristiansund før, bare kjørt forbi med Hurtigruta. Vi hadde håpet å treffe på Ole Gunnar Solskjær, sier Haugdal etter et spektakulært hotellopphold.

Artikkeltags