Gå til sidens hovedinnhold

Kriser er høytid for svindel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

De kriminelle på nett utnytter kaoset mange opplever under pandemien. Trusselen fra svindlere er derfor større enn noen gang. Norske sjømatbedrifter må derfor være ekstra oppmerksomme på svindelforsøk framover.

Den digitale svindelen har vært og er fortsatt en økende trussel for norske sjømatbedrifter. Fordi sjømatnæringen er en eksportorientert næring bestående av bedrifter i alle størrelser, er den mer utsatt for svindel enn andre næringer. Pandemien som følge av koronaviruset har ført til en ytterligere eskalering av den kriminelle aktiviteten på nett. Bedriftslederne må derfor ikke miste fokus på det langsiktige forebyggende arbeidet i en periode hvor mange har nok med kortsiktige utfordringer.

Pandemien og ikke minst tiltakene for å stanse pandemien gjør at verden nesten ikke er til å kjenne igjen. Skoler, barnehager og restauranter har vært, er eller vil forbli stengt for å hindre ytterligere spredning av viruset. Nettopp kriser er høytid for svindlere som ønsker å sikre seg tilgang til sensitiv informasjon, slik at de kan ta opp lån eller få bedrifter til å betale falske fakturaer. Konkrete eksempler er svindlere som utgir seg for å være helsepersonell som skal teste deg for koronaviruset. Både Verdens helseorganisasjon (WHO), Interpol og norsk politi har advart mot svindel, og viser til kriminelle som bruker e-post, tekstmelding, telefon eller til og med ringer på døren for å lure deg.

Hjemmekontor

De kriminelle utnytter også at mange sitter på hjemmekontor. Eksempelvis sendes falske e-poster og tekstmeldinger til ansatte hvor avsender utgir seg for å være din nærmeste leder. I Nordea har vi sett flere eksempler på kriminelle som ber mottakeren laste ned falske programvarer som skal forenkle kommunikasjon fra hjemmekontoret, hvor målet kun er å få tilgang på sensitiv informasjon. I slike tilfeller bør du alltid ringe din nærmeste leder eller IT-avdeling for verifisering. Det er ingen grunn til å svare på slike e-poster, fordi det kan resultere i at svindlerne med glede bekrefter forespørselen. Likeledes skal man være forsiktig med å dele bilder fra hjemmekontoret på sosiale medier, fordi kriminelle kan bruke kunnskapen for å kartlegge hvordan bedrifter er organisert og utnytte det til egen vinning.

Zoom-Boombing

Når en sitter på hjemmekontor er effektiv kommunikasjon med omverden via video- eller telefonkonferanser avgjørende for en produktiv arbeidsdag. Derfor har mange lastet ned eksempelvis videokonferansetjenesten Zoom, som funger på lik linje med andre løsninger som Microsoft Teams og Skype. Slike løsninger blir også brukt av elever til skolearbeid og av privatpersoner for å holde kontakt med venner og familie. Etter kort tid har imidlertid flere brukere meldt om ubehagelige opplevelser. Fenomenet omtales gjerne som Zoom-Bombing, som betyr at noen bryter seg inn i en videokonferanse. Økt bruk av slike tjenester har gjort at kriminelle leter etter muligheter for å utnytte slike løsninger og identifisere svakheter, slik at de kan stjele sensitiv informasjon.

Avdragsfrie lån

På grunn av de økonomiske utfordringene i lys av koronakrisen, tilbyr mange banker avdragsfrie lån til både privatpersoner og bedriftskunder. De kriminelle utnytter det for å lure deg med lignende tilbud. Tilbudene kommer gjerne via e-post, tekstmeldinger eller telefon. Ofte kjennetegnes slike tilbud at det går raskt å få lån, hvis du utleverer personlig informasjon. Får du en slik henvendelse bør du ring banken og undersøke tilbudet.

Nettporno

Mange har fått e-post om at svindlere har hacket PC-en din og har en «video» hvor du ser porno. De kriminelle truer med at dersom du ikke betaler, vil videoen bli delt på sosiale medier. Bedrageren gjengir ofte brukernavn og passord som offeret er kjent med, noe som gjør at mange blir nervøse. Brukernavn og passord er imidlertid kjøpt på det «mørke nettet». E-posten kan virke ubehagelig og truende, men avsenderen har med all sannsynlighet ikke noe på deg. Vi anbefaler derfor at du blokkerer avsenderen og anmelder forholdet.

Forebygging

For å hindre digital svindel anbefaler vi at man har klare retningslinjer for hvordan man skal håndtere sensitiv informasjon og kun bruker anerkjente programvarer. Alle bør ha rutiner for å dobbeltsjekke informasjon når for eksempel leverandører endrer kontonummer. Likeledes er det viktig å sørg for at alle betalinger krever minst to autoriserte signaturer og være forsiktig med å åpne mistenkelige linker, e-poster eller vedlegg. Hvis uhellet først er ute er det viktig at banken blir kontaktet raskest mulig med informasjon om hendelsesforløpet. Lagring av data gjør det enklere for politiet å spore gjerningsmennene. Nordea anbefaler at man politianmelder alle svindelforsøk.

Kommentarer til denne saken