Mads brakte applausen hjem

Mads Belden og Stine Hole Ulla trollbandt publikum, som her i «A Heart full of Love».

Mads Belden og Stine Hole Ulla trollbandt publikum, som her i «A Heart full of Love».

Artikkelen er over 1 år gammel

Uten forkleinelse for noen av de andre aktørene; Mads Belden var stjerne på hjemmebane lørdag.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Sammen med et prosjektkor bestående av medlemmer fra Sykkylven blandakor, Aalesund operakor og Brattvågkoret med flere, framførte han konserten «Magic of the Musicals» i Festiviteten. Med som solistmakker var Stine Hole Ulla, mens Erland Dalen hadde den musikalske ledelsen.

Og samme sørget de for å bergta publikum i et kanskje litt for glissent konsertlokale.

Det var musikk fra «The Phantom of the Opera» og «Les Miserables» som sto på programmet. Mest fra den siste.

- Dette har med rettigheteer å gjøre, forklarer dirigent og musikalsk leder Dalen når vi møter ham i forbindelse med flashmoben på Amfi Storkaia Brygge tidligere på dagen.

Nattens musikk

Det er det lite å gjøre med, men med musikk fra to av verdebs vakreste musikaler, var det likevel nok til å begeistre publikum.

Fra innledningen av «The Phantom of the Opera», med kor og de to før nevnte solister i spissen, trøkkes det da også til. Det er ikke tvil om at prosjektkoret har kvaliteter som bærer langt lengre enn de fleste amatørkor.

«Alle» i Kristiansund kjenner Beldens kvaliteter som sanger. Og han matches godt av Ulla, som sjarmerer seg inn i øret og hjerter i «Think of me». Men det er når Mads Belden avrunder «The Music of the Night» - der han får vist noe av sitt vokale omfang - at applausen virkelig runger - første gang. Det skal bli enda mer tydelig at han er hjemmefavoritten senere.

I den grad man kan snakke om en skuffelse i forbindelse med en slik konsert, er det kanskje at en av verdens vakreste kjærlighetsballader, «All I ask of You» er arrangert som kornummer. I sær siden man har to solister som garantert hadde naglet den. Det er også i den man føler at presisjonen blant herrene henger litt etter i forhold til damene.

Men mye av det er glemt når koret leverer et crescendo som virkelig sitter.

Stående ovasjoner

Etter en pause er aktørene så klar for å gi seg i kast med tidenes lengstspillende forestilling på Londons West End.

«Les Miserables», basert på Victor Hugos roman, tar for seg fattigdom og folkeopprør i Frankrike. Fattigdom som driver mennesker til fortvilte handlinger. Der tyveri av et brød gir 17 års tvangsarbeid, og der kvinner tyr til prostitusjon for å klare å brødfø sine barn.

Mange kjenner handlingen. De fleste kjenner en eller flere av melodiene.

Om noen ikke kjente den fra før, ble i alle fall «I dreamed a dream» en internettsensasjon etter Susan Boyle sin første opptreden i Britain's Got Talent. Stine Hole Ulla gjorde også en praktfull versjon av den i Festiviteten lørdag, som den fattige Fantine.

Etter at koret hadde levert «At the end og the day» til ellevill jubel. Ett av mange høydepunkter.

Og når vi nevner koret som helhet var «Master of the House» herlig, raspende, rått og uhøytidelig fra de underprioriterte masser. Nok en gang braket applausen i Festiviteten.

Men gjennom taket holdt stemningen altså på å gå etter at Mads Belden på uforlignelig vis sang med hjertet utenpå i klassiske «Bring him Home». Rett og slett fantastisk.

Det skulle være unødvendig å nevne at det har et usedvanlig takknemlig publikum som mer eller mindre spratt på beina for å gi stående ovasjoner da det hele var over. Det var vel fortjent!

Artikkeltags