Gå til sidens hovedinnhold

Ingen tillit til helseforetaket

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Onsdag ble det kjent at helseforetaket i strid med vedtak i Stortinget vil legge ned fødeavdelingen i Kristiansund allerede i februar. Dette skjer like etter at helseforetaket har gått på en smell med tanke på realisering av SNR, siden Skanska ikke kan levere det som er bestilt til forutsatt pris. Samtidig nærmer det seg stortingsvalg.

Det er neppe noen i Kristiansund som egentlig er overrasket over at fødeavdelingen igjen blir bestemt nedlagt, selv om det er i strid med vedtak i stortinget. Men tidspunktet dette skjer på får oss til å lure på om dette er et «nå eller aldri» fra foretakets side. Ser de at hele sykehuset SNR holder på å velte? Ser de at en ny regjering i september kan sørge for at fødeavdelingen i Kristiansund blir opprettholdt også i fremtiden dersom de ikke sørger for å legge ned nå?

Vi spør oss også om det virkelig er slik at det er gynekologer ansatt ved Molde sykehus som skal få lov til å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund, i strid med vedtak i Stortinget.

Vi vil trekke frem to viktige grunner til at både beslutningen om å legge ned fødeavdelingen og begrunnelsen for å legge ned fødeavdelingen er feil:

1) Stortingets vedtak

Stortingets vedtak er at fødeavdelingen i Kristiansund skal opprettholdes frem til det såkalte «fellessykehuset» i Molde er ferdig. Stortingets vedtak sier ingenting om fødeavdelingen i Molde. Det innebærer at dersom foretaket har problemer med å holde begge avdelingene i drift, så er foretakets handlingsrom å stenge fødeavdelingen i Molde, og opprettholde fødeavdelingen i Kristiansund. Statsråden sier at Stortinget ikke kan overprøve hva som er faglig forsvarlig. Det kan være et argument dersom det ikke er forsvarlig å opprettholde fødeavdeling ved noen av lokasjonene. Men dersom det er forsvarlig å opprettholde én fødeavdeling men ikke to, så kan heller ikke statsråden sette seg over Stortingets vedtak.

2) Arbeidsgivers styringsrett

Arbeidsgivers styringsrett innebærer at tilgjengelig personell kan beordres til oppmøte ved den lokasjonen hvor det er behov. Den styringsretten gjelder selvsagt uavhengig av lokasjon. Arbeidsgivers styringsrett innebærer dermed at foretaket kan velge å opprettholde fødeavdelingen i Kristiansund ved å beordre nødvendig personell dit.

Les også

Jeg støtter opp om direktøren min!

Les også

Provoserende stenging av fødeavdelingen

Les også

Gjør ikke direktøren jobben sin?

Les også

– For alle innbyggere i dette land blir slik adferd regnet som kriminell og får reaksjoner deretter

I tillegg til at beslutningen om å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund er i strid med vedtak i Stortinget, er det også brudd på forutsetningene for samarbeidet mellom Kristiansund kommune og helseforetaket. Kristiansund kommune må derfor se på sitt forhold til helseforetaket på nytt, og samarbeidsavtalen med helseforetaket må vurderes på nytt.

Vi må rett og slett spørre oss om det er hensiktsmessig å fortsette samarbeidet med en motpart som ikke har respekt for nasjonalforsamlingen.

Må være tydelig

I kjølvannet av at Skanska så langt ikke har klart å gi et tilbud på bygging av nytt sykehus i Molde som er innenfor rammebetingelsene, har flere kommuner på Nordmøre uttalt at det nye sykehuset i Molde må bygges så snart som mulig. Både Gjemnes, Sunndal og Surnadal kommuner har uttalt dette.

Nå er det på tide at Kristiansund kommune er tydelige på at alle forutsetninger for det såkalte «fellessykehuset» er brutt, og med nedleggelsesbeskjeden er forutsetningene for videre samarbeid også brutt. Pasientene lider ikke av at SNR blir utsatt. Pasientene lider ikke av at SNR blir skrinlagt.

Pasientene lider av at SNR blir gjennomført.

Det er på tide å forlate skandaleprosjektet SNR og gå for å videreføre sykehusene både i Kristiansund og i Molde – med de funksjonene og funksjonsfordelingene som var i 2009.

Kommentarer til denne saken