Romerikes Blad: «When you have ordered your package, we will contact you by mail or DM to get your size info (choose between size xsmall, small and medium)» / «Når du har bestilt pakken din, vil vi kontakte deg via mail eller direkte melding for å få din størrelse. Velg mellom størrelsene ekstra small, small og medium».

Sistnevnte setning får Sara Emilie Tandberg (28), som har nærmere 400.000 følgere på Instagram-profilen @saraaemiliee, til å reagere kraftig. Denne uken publiserte hun derfor en video som omhandler meldingen.

Det var MinMote som først omtalte saken. Tandberg, som bor i Nittedal, forklarer overfor nettstedet at det var venninnen hennes som mottok henvendelsen på vegne av Vero Moda fra influenserbyrået Brand Heroes.

– Jeg tenkte at dette går ikke an og gikk ganske hardt ut om dette på egen profil, sier hun til RB.

– Det er dessverre ikke noe nytt at bransjen ønsker en viss standard til kampanjer og kroppspresset er der i stor grad. Det er veldig synd, og selv om motebransjen generelt har blitt bedre på å vise mangfold, henger det etter, mener hun.

– Har du sett liknende meldinger før?

– Ikke så åpenbart. Det står svart på hvitt at du kan være modell, men at du må være størrelsen ekstra small, small eller medium. Jeg skjønner hun ikke logikken som ligger bak meldingen ettersom kjeden har en kolleksjon med størrelser opp mot ekstra large. Jeg mener kjeder skal vise mangfold og at det er hva folk ønsker å se, sier hun.

– Utilgivelig feil

Markedssjef for Vero Moda, Sean Tindale, sier til MinMote at det er noe som blir tatt på alvor og at kjeden er lei seg.

– Vi i Vero Moda tar det fulle ansvaret for denne utilgivelige feilen, og vi har tatt grep for å fjerne formuleringen fra henvendelsen som ble sendt ut.

Influenserbyrået, som sendte ut henvendelsen på vegne av kleskjeden, uttrykker at intensjonen ikke var å utelukke noen.

– Det er et program med stort mangfold, men jeg forstår hvordan dette kan høres ut. Vi jobber med mikroinfluencere for å representere mannen i gaten, og prøver å gå i en annen retning enn motebransjen, sier Thomas Bro i Brand Heroes.

– Synd dette måtte til

Etter 28-åringen belyste saken og MinMote omtalte dette, har kampanjen blitt trukket og en ny skal sendes ut.

Sara Emilie mener skaden allerede har skjedd ettersom det var mange unge kvinner som mottok mailen, men kjenner samtidig på å ha vunnet en kamp.

– Det er synd dette måtte til, men jeg ble veldig positivt overrasket da jeg så hva kjeden svarte. Det kan sikkert være enkelt å peke fingeren på hverandre i en slik situasjon, men Vero Moda står for det og tar selvkritikk. Nå gjenstår det å se om de følger det de har sagt, sier hun til RB.