Gå til sidens hovedinnhold

Hva vet Statens Vegvesen?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tidens Krav skal ha avslørt et betenkelig samrøre mellom politikere og ledende ansatte i SVV, samt at SVV region Midt i Molde jobbet for at Romsdalsaksen skulle fremstå så dyr som mulig i tilleggsutredningen som Samferdselsdepartementet bestilte i 2019.

DEN FAMØSE E-POSTEN

Den 8. oktober 2019 sendte prosjektleder for E39 Ålesund – Molde, Harald Inge Johnsen, følgende epost til prosjektleder for utredningene av alternative fjordkryssinger, Håvard Austvik:

- «Jfr møte i går. Ad mulighet for å utvikle 4 felt 110km/t veg også for trase Romsdalsaksen. Mener det er så vidt viktig, at merkostnader for trase der det er tilrettelagt for dette, er fornuftig å få fram slik Møreaksen / Torgeir og Kjetil var innom i går.»

HVEM ER DEN MYSTISKE «TORGEIR»?

I tillegg til to SVV-topper var det altså både folk fra Møreaksen, en mann ved navn «Kjetil», samt en eller annen «Torgeir» til stede på møtet. Alle var enige om at merkostnader for eventuelt 110 km/t på Romsdalsaksen måtte komme frem i utredningen. En interessant gruppe, gitt oppgaven Statens Vegvesen fikk fra departementet. Hvem er de så, de ukjente to?

«Kjetil» er selvsagt strategidirektør Kjetil Strand i SVV som har vært førende i MA-prosjektet siden 2006, og som fortsatt er den som fronter saken utad. Mye peker mot at «Torgeir» kan være Molde-ordføreren, men siden Torgeir Dahl verken kan huske eller finne møtet i sin kalender er det bare en løsning på gåten: Spør Kjetil Strand – han var jo på møtet! Jeg utfordret derfor RB til å spørre Kjetil Strand om dette, og han svarte følgende:

– Vegvesenets datasystemer lagrer ikke kalendre så langt tilbake i tid. Vi tar til etterretning at ordfører i Molde kommune, Torgeir Dahl, sier at han ikke har hatt møter med Statens vegvesen i denne perioden.

COVER UP

Er det mulig? Kjetil Strand husker ikke hvilken «Torgeir» han var sammen med på møtet der «tiltaket» ble planlagt? Jeg vedder en kasse Sylte-brus på at Strand vet svaret, og at det var Torgeir Dahl. At denne «samrørekohorten» gjør så godt de kan for å kamuflere seg, gjør jo at det hele stinker ekstra sterkt. Til slutt vil jeg minne om Torgeir Dahls uttalelse om Møreaksen til RB den 17.1.2017:

- Jeg har personlig vært bekymret for at kravet om 110 kilometer i timen skal påvirke kostnadene så mye at det kan true prosjektet.

Nettopp! Og nå passer det bra å henge dette på Romsdalsaksen, samtidig som møtedeltakelsen benektes. Dette må departementet til bunns i, gjerne ved bruk av Kontroll- og konstitusjonskomitéen i det nye Stortinget. Og det virker nokså opplagt at det kun er Nye Veier som kan komme inn med den fornødne ekspertise og nøytralitet til å revurdere hele sakskomplekset.

Les også

Lanserte «nedleggelse av flyplass» som kostnadstiltak

Les også

Forlanger svar fra regjeringen: – Dette er skikkelig ille

Les også

Tillitsbrudd av Statens Vegvesen

Les også

Hvem holdt i rattet da Vegvesenet kjørte feil?

Kommentarer til denne saken