Dette er Hurtigruten Norges første av sitt slag, og en del av en av de største miljøoppgraderingene av en skipsflåte noensinne i Europa, skriver Hurtigruten Norge i en pressemelding.

– Det er svært gledelig for oss å kunne seile den klassiske kystruten på en mer miljøvennlig måte. Jeg er ganske sikker på at både gjestene våre og lokalsamfunnene vi legger til kai hos vil sette pris på det. Og så er det jo flott at det første hybridskipet som legger til kai er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge, i pressemeldingen.

MS «Richard With» er det første av tre skip i Hurtigruten Norges flåte som konverteres til hybridteknologi innen utgangen av 2023, med nye norskbygde motorer, store batteripakker, energieffektiviseringer og ny moderne bru. Hurtigruten Norge skal bruke over én milliard kroner på å miljøoppgradere alle sine sju skip. Alt i alt vil investeringene kutte flåtens CO₂-utslipp med 25 prosent og NOx med 80 prosent, opplyser rederiet.

– Vi skal bli et grønt selskap, og det krever store investeringer. «Richard With»-oppgraderingen alene koster 300 millioner, men det er helt nødvendig å ta slike kostnader nå om vi skal nå vårt mål om å kutte utslipp og bli stadig mer bærekraftige, fortsetter Felin.

Skipets første seilas som moderne hybridskip ble forsinket som følge av en grunnberøring under en testseiling etter vertsoppholdet. De mindre skadene har blitt reparert og alle systemer testet.

Felin sier i pressemeldingen at Hurtigruten Norge har mål om å seile et nullutslippsskip langs norskekysten allerede i 2030.