Skal frakte boreavfall med ferge

FERGEEIER: Harald Storvik har stor tro på markedet for sjøveis oljelogistikk i Kristiansund og omegn.FOTO: Bjørn A. Hansen

FERGEEIER: Harald Storvik har stor tro på markedet for sjøveis oljelogistikk i Kristiansund og omegn.FOTO: Bjørn A. Hansen

Artikkelen er over 4 år gammel

Harald Storvik og Øystein Weiseth Meek har startet lokalt fergerederi.

DEL

De har kjøpt «Eiksund» for å starte sjøbastert oljelogistikk i Kristiansundsområdet.

Ferga er kjøpt fra Fjord1 og omdøpt til «Atlantic Pioner». Visjonen er hårete: Å bli Norges ledende totalleverandør i dette markedet.

Boreavfall

– I dag fraktes for eksempel 30.000 tonn boreavfall til SAR på Averøy og Frantzefoss på Husøya. Når vi får montert rorolemmer kan konteinerne med avfall kjøres med trucker rett inn på fergedekket. Dermed er 2.000 lastebiltransporter borte fra bybildet, forklarer gründer Harald Storvik.

Sammen med sjøkaptein Øystein Weiseth Meek har han stiftet aksjeselskapet Atlantic Ship Management.

– Målet er å bygge opp et lokaleid rederi. Det er imidlertid Øystein som kommer til å drive dette til daglig. Jeg liker best å stå i bakgrunnen og se dyktige og entusiastiske folk få det til, sier Storvik, som fra før er inne på eiersiden i brasseriet på Storkaia i Kristiansund.

Først i verden

Tidligere «Eiksund» var den første passasjerfergen i verden med et drivsystem blant annet bestående av thrustere uten mekaniske akselsystemer. Propellene drives ved bruk av elektriske permanentmagnetmotorer. Driftsmessig kan ferga sammenliknes med en hybridbil.

– I samarbeid med leverandøren Inpower, Brunvoll, Innovasjon Norge og Apoint vurderer vi nå å sette inn en batteripakke slik at transporten blir helgrønn, opplyser Storvik.

Han sier servicekonseptet allerede har fått god respons hos baseselskapene, havneselskapet og oppdrettsnæringen, uten at man ennå har kommet så langt som å inngå større avtaler.

Registrert for 146 personer

Selskapet ser for seg mange anvendelsesområder for den private fergevirksomheten.

– Vi ser en tendens til at landeveis transport flyttes over til sjø. Gods som kommer med nasjonale rederier til Kristiansund, kan vi frakte videre ut på Nordmøre sjøveien. Ferga er for øvrig registrert for 146 passasjerer. Kommer det inn en rigg, betyr det at vi kan ta hele mannskapet i land på en tur, sier Storvik.

Ser etter en ferge til

– Vi har så stort tro på dette markedet at vi ikke har vært redde for å kjøpe fartøyet på spek. Faktisk ser vi allerede på en ferge nummer to, røper Storvik.

– En etterkommer av den gamle verftsfamilien Storvik starter rederi? Hvordan føles det?

– Jeg er ikke så veldig opptatt av de linjene. Men jeg har jo et bilde av meg som fireåring på dekk, da Storvik overleverte ferga «Gildeskål» i 1963. Det er jo litt artig å tenke tilbake på i dag. Og så har jeg alltid trivdes med båt, sier Storvik, som også har vært passasjerbåtskipper på Gjevilvatnet i Oppdal.

Jeg liker best å stå i bakgrunnen og se dyktige og entusiastiske folk få det til.

Artikkeltags