Frist for forhandlingene går ut ved midnatt – Neas-kunder kan miste TV 2-kanalene

TV 2 er i forhandlinger med Telia/Get om en ny distribusjonsavtale. Den nåværende går ut 31. mai, og hvis ikke en ny avtale er på plass innen da, forsvinner TV 2s kanaler for Get-kundene, inkludert Neas sine kunder.

TV 2 er i forhandlinger med Telia/Get om en ny distribusjonsavtale. Den nåværende går ut 31. mai, og hvis ikke en ny avtale er på plass innen da, forsvinner TV 2s kanaler for Get-kundene, inkludert Neas sine kunder. Foto:

Av

Distribusjonsavtalen mellom TV 2 og Telia-eide Get går ut 31. mai. Blir de ikke enige innen midnatt, mister rundt 480.000 Get-kunder TV 2s kanaler.

DEL

For Neas-kunder betyr det at man står i fare for å miste Tv 2-kanalene man har gjennom Get-pakken.

– Vi er kjent med at det pågår forhandlinger om en ny avtale, og dette vil berøre tv-kundene til Neas. Vi håper at det løser seg til det beste for våre kunder, både innholdsmessig og med tanke på pris, sa Jan Arve Korsfur, divisjonssjef marked i Neas, til Tidens Krav tidligere denne uken.

– Det er tøffe forhandlinger og det er liten tid igjen, men avstanden er enorm og akkurat nå ser dette veldig vanskelig ut, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 til Kampanje søndag kveld.

Avtalen som reforhandles, regulerer hvor mye Get skal betale for TV 2s kanaler, slik at de kan legge kanalene i pakkene som de selger til sine kunder.

På sine nettsider skriver TV 2 at de er overrasket over at Get ikke klarer å finne plass til alle de norske kanalene i sin grunnpakke, slik alle de andre TV-distributørene har gjort.

De hevder videre at Get ønsker en annen pris enn andre distributører. Ifølge Kampanje skal TV 2 ha bedt Telia om rundt 100 millioner kroner mer i året for tilgang til sine kanaler, mens Telia og Get skal ha svart med å tilby 100 millioner kroner mindre.

Kan miste TV 2-kanalene: – Håper det løser seg

Uenighet om pris

Telia-eide Get på den andre siden skriver at TV 2 ikke ønsker å tilby valgfrihet av sine kanaler for kundene.

– De ønsker at du som Get-kunde skal betale mye mer for å se på deres kanaler. Det kan vi selvsagt ikke akseptere, skriver de på sine nettsider.

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia og Get sier til Kampanje søndag kveld at de håper å komme til enighet med TV 2.

– Verken TV 2, Get eller kundene er tjent med at vi ikke finner en løsning. Det er kontinuerlig dialog mellom partene. Vi ønsker å finne en løsning slik at vi kan videreføre et konstruktivt samarbeid med TV 2, og vi håper det er mulig å få til et langsiktig innovativt partnerskap som vi har med de andre TV-selskapene og strømmetjenestene, sier Lunde.

TV-kanalene som blir påvirket ved et brudd i forhandlingene, er TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Sport Premium og C More-kanalene og arkivet.

Forhandlingene pågår

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 skriver i en SMS til NTB ved 11-tiden søndag formiddag at det fortsatt er dialog mellom partene.

– Vi har allerede strukket oss langt i forhandlingene, og vil fortsette å jobbe for å komme til enighet innen fristen. TV 2 har aldri gått i brudd med hovedkanalen før. Vi ønsker at heller ikke Get-kundene skal miste TV 2 fra i morgen, skriver hun.

Forrige gang i mars

Dette er andre gangen i år at Get-kundene blir utsatt for risikoen om svarte skjermer. I begynnelsen av mars mistet de tilgangen til TV Norge, Eurosport og 12 andre Discovery-kanaler, før det til slutt ble en ordning på det hele.

– Alle tilbyderne har jevnlige runder, og det løste seg godt sist. Vi håper denne runden løser seg godt også, sa divisjonssjef Korsfur i Neas, denne uken.

Bekreftet: Flere TV-kanaler forsvinner – deriblant Eurosport

Telia og Discovery enige om ny avtale


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken