Fredag blir det betaling i bomstasjonen igjen – men ikke helt som før

Fra fredag må alle betale for passering av bomstasjonen ved Atlanterhavstunnelen igjen.

Fra fredag må alle betale for passering av bomstasjonen ved Atlanterhavstunnelen igjen. Foto:

Perioden med gratis kjøring gjennom Atlanterhavstunnelen er snart over. Fra fredag 27. mars klokken 12.00 må trafikanter betale igjen.

DEL

Det har vært gratis å passere bomstasjonen ved den undersjøiske tunnelen mellom Averøy og Kristiansund siden fredag 13. mars klokken 12.00. Dette ble gjort som et smitteverntiltak i forbindelse med koronautbruddet.

Men ordningen videreføres ikke når de 14 dagene er gått. Fredag klokken 12 vil det igjen kreves inn penger for bompassering, opplyser Arve Mjelva i Atlanterhavstunnelen AS. Men det blir ikke helt som før.

– Ordningen som nå etableres er godkjent av smittevernoverlegen i Averøy kommune, skriver Mjelva i en pressemelding.

Dette blir løsningen

Problemet med betaling har vært at dette er en bemannet bomstasjon, og at vekterne som sitter inne i bua tar imot kort fra førere. På disse kortene kan det være smitte, som da overføres til vekterens hansker. Når neste bil kommer, tar vekteren på neste førers kort med de samme hanskene. Dermed kan dette være en kilde til mye smitteoverføring.

Løsningen er at bomstasjonen bemannes som før, men at alle passerende kjøretøy legges inn med «betal senere». Betjeningen registrerer, eventuelt spør om, registreringsnummer på alle kjøretøy og om de har avtale med Atlanterhavstunnelen AS.

De som har rabattkort/avtale blir belastet sin forskuddskonto. Andre får tildelt en lapp/faktura med betalingsinformasjon av vekteren.

Ber om å sjekke avtalen

– Mye av arbeidet er basert på identifisering av kjøretøyets registreringsnummer. For dem som har rabattkort eller avtale med Atlanterhavstunnelen AS, oppfordrer vi alle disse til å sjekke at registreringsnummeret på det kjøretøy som brukes er det samme som er registrert i avtalen med Atlanterhavstunnelen AS. Det vil spare oss for mye merarbeid, skriver Mjelva.

Hovedargumentet for å begynne med betaling igjen er selvsagt at gratispasseringene fører til et betydelig inntektstap for Atlanterhavstunnelen AS. Telleverket på bomstasjonen har stått på også i gratisperioden, og i den første uken etter stengning var det bare en reduksjon på 10 prosent.

Artikkeltags