Gå til sidens hovedinnhold

Forskningsfartøy skal bygges på Nordmøre: – Meget fornøyd med at dette skjer i Norge

Vaagland Båtbyggeri AS skal bygge et nytt forskningsfartøy for UiT Norges Arktiske Universitet.

Kontrakten ble inngått torsdag, opplyser Halsa-verftet i en pressemelding. Båten er konstruert av Skipskompetanse AS i Måløy og har en lengde på 26,4 meter og en bredde på 10 meter.

Fartøyet vil bli utrustet med utstyr for prøvetaking av bunnfauna og er rigget med trål for å kunne ta prøver av fisk og skalldyr. Om bord er det lagt til rette med laboratorium for bruk i undervisning.

– Nå blir det en hektisk periode

– Vaagland Båtbyggeri er meget fornøyd med at dette fartøyet bygges i Norge og at dette vil gi ringvirkninger til mange lokale underleverandører. Det vil nå bli en hektisk periode med å få på plass alle avtalene med underleverandørene slik at en kan få levert et nytt flott fartøy, skriver daglig leder Gunnar Arnold Nordbø og markedssjef Håvard Røsvik i Vaagland Båtbyggeri i pressemeldingen.

Skroget vil bli bygd i Polen, deretter kommer det til Vågland i Heim neste vår. Der vil utrustningen av fartøyet foregå i Vaagland Båtbyggeri sin overbygde dokk. Dette blir verftets bygg nummer 161.

Mange bruksområder

Det er planlagt overlevering til Universitetet i Tromsø høsten 2022. Da skal det blant annet brukes til undervisning og forsking innen geovitenskap, biologi, redskapsteknologi og kystnær navigasjon. I tillegg vil det betjene UiTs behov innen stasjonsovervåkning og vedlikehold ved innhenting av havmiljødata og undervisningsmateriell.

Fartøyet er også tilpasset utprøving av ny utstyrsteknologi for innhenting av forskningsdata i forkant av at avansert og kostbart utstyr sendes til fjernere havområder med større hav- og isgående fartøyer.

Fartøydata:

  • Lengde over alt: 26,42 meter
  • Bredde: 10 meter
  • Lugarkapasitet: 14 personer inkl. mannskap
  • Undervisningsfasiliteter for grupper inntil 10 personer.
  • 2 laboratorier
  • Åpent og læringsfremmende brodesign for navigasjonsundervisning i indre kystfarvann.
  • Dekkskran: Foldekran 1.080kg/13,16 meter.
  • A-ramme på styrbord side. 2.000 kg
  • A-ramme på hekk. 5.000 kilo
  • 2x trålvinsj 8t/2.000m
  • 1x tråltrommel 8t/5,7m3
  • 1x CTD vinsj 2t/2.000m
  • 1x Håvevinsj 1,5t/1.000m
  • Bredbånd ekkolodd 38,120 og 333 kHz
  • Avsatt plass til ADCP 150 kHz
  • Avsatt plass til høyfrekvent multistråle ekkolodd
  • Avsatt plass til bunnpenetrerende ekkolodd.

Kommentarer til denne saken