Faser ut radaren

Artikkelen er over 4 år gammel

Avinor investerer i ny teknologi som skal erstatte radarovervåking

DEL

Fram mot 2018 skal Avinor fase ut 14 av 22 radarer. Prosjektet heter NORWAM og har en kostnadsramme på drøyt 300 millioner kroner, skriver selskapet i en pressemelding. Den nye teknologien skal angivelig gi bedre overvåking av luftrommet.

- I mai faset vi ut primærradarene på Sola, Flesland og Værnes, sier direktør for systemdrift i Avinor, Håkan Olsson i en pressemelding.

- Disse teknologiene forbedrer nøyaktigheten og presisjonen i beregningen av posisjonen til et fly, og denne informasjonen brukes av flygelederne i tårn og ved kontrollsentralene for sikker avvikling av flytrafikken, sier Olsson.

Teknologien som overtar er basert på nye bakkestasjoner, GPS og teknologier omtalt som henholdsvis WAM (Wide Area Multilateration), ADS-B (Automativ Dependent Surceillance-Broadcast) og ARTAS (ATM surveillance tracker and server).

Tryggere flytrafikk

Prosjektet til Avinor skal også bidra til en styrking av flysikkerheten på sokkelen, helt opp til Svalbard.

- Med den nye teknologien vil flygelederne til envher tid vite hvor flyene er i disse havområdene, slik vi i dag følger med på flytrafikken på fastlandet med dagens radarteknologi, sier Olsson.

Avinor skriver at det er stor helikoptertrafikk mellom fastlandet og olje- og gassinstallasjonene ute i havet. Det er også kraftig vekst i flytrafikken i nordområdene, som fly fra Finland, Russland, Tyrkia, Midtøsten, India, Pakistan, USA og Canada.

Avinor mener at luftrommet kommer til å være radarfritt innen 2035. I perioden fra 2019 til 2035 vil de siste åtte radarene til Avinor bli faset ut.

Artikkeltags