Flytebru over Todalsfjorden?

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Todalsfjordprosjektet er omstridt. Mest fordi planlagt hengebru over Todalsfjorden ved Svinvika – og tunnel under Stortuva til Rv. 70 sør for Ålvundbrua – blir en veldig stor investering, for å avløse fergestrekningen Kvanne-Røkkumsneset. Også fordi det blir betydelige inngrep i kulturlandskap, både ved Svinvika og ved Ålvundbrua.

Innlegg av John Bjarne Svinvik – datert 17. november – er illustrert med fotomontasje av temmelig lang flytebru, omtrent der fergeforbindelsen er. Den vil koste mye mer enn hengebru ved Svinvik; men storparten av denne forskjellen vil nok utlignes med at tunnel under Stortuva da faller bort.

Svinvik antyder også et annet og kanskje mer aktuelt alternativ: At planlagt bru ved Svinvika «flyttes» sørover til neset vest for Svinviktunnelen, så den blir litt kortere. Da blir det tilførselsveg i ulende ut til det neset, og litt lengre tunnel under Stortuva, som kan komme ut litt lengre sør for Ålvundbrua. Dermed blir det vel en merkostnad, som må betales for å unngå landskapsinngrep ved Svinvika og ved Ålvundbrua.

Undertegnede tror at fergeforbindelsen Kvanne-Røkkumsneset kan avløses med overkommelig investering, hvis det velges flytebru i stedet for hengebru over Todalsfjorden, fra Svinvika eller fra neset vest for Svinviktunnelen. Ulempe med denne løsningen er at flytebru blir lav – som fotomontasjen viser, så store båter ikke lengre kan komme inn til Todalsøra.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken